Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Berømt russisk teaterinstruktør arresteret efter »umoralske« forestillinger

Efter kritik af »umoralske« forestillinger er Ruslands mest berømte teaterinstruktør sat i husarrest. Men kulturlivet har ikke råd til åben konflikt med magteliten.

Serebrennikov sidder nu i husarrest udstyret med en fodlænke. Foto: Tatjana Makejeva / Reuters
Serebrennikov sidder nu i husarrest udstyret med en fodlænke. Foto: Tatjana Makejeva / Reuters

De kom om natten. Kirill Serebrennikov befandt sig på sit hotel i Skt. Petersborg, hvor han i ugevis havde arbejdet på optagelserne til en ny film. Politiet greb den søvndrukne instruktør, proppede ham ind i en minibus og kørte ham afsted mod Moskva. Han var sigtet for bedrageri, oplyste de under den ni timer lange køretur.

Med den natlige anholdelse kulminerede måneders voksende pres på en af russisk kulturlivs mest fremtrædende skikkelser. I maj ransagede maskerede politifolk hans hjem og det teater, hvor han er kunsterisk leder. To blev anholdt. Kort efter blev direktøren for teatret, Gogol-Centret, varetægtsfængslet anklaget for svindel med offentlige midler.

Nu var Kirill Serebrennikov selv blevet anholdt. Onsdag sendte en dommer ham i husarrest med elektronisk fodlænke mistænkt for at stjæle 68 millioner statslige rubler (syv millioner kroner) fra et teaterprojekt.

Både retssagen og demonstrationen udenfor blev live-dækket af de russiske medier. I et land, hvor de største teatertalenter hyldes som popstjerner, er den dramatiske anholdelse blevet en af ugens mest omtalte begivenheder. Kirill Serebrennikov er ikke hvem som helst. Han har vundet talrige priser og stået i spidsen for opsætninger på Bolsjoj Teatret, og i næste måned skulle han have instrueret en opera i Stuttgart samt færdiggjort en længe ventet film om den sovjetiske protestsanger Viktor Tsoj.

Men hvad betyder alt det, hvis manden er skyldig? Kreml-loyale kommentatorer har ugen igennem fremhævet, at husarrest er helt normal procedure i store bedragerisager.

»Hvordan kan man tale om retfærdigt eller uretfærdigt, når det ikke handler om kunsterisk kvalitet, men om lovligheden af en finansiel operation?« sagde den 80-årige filminstruktør Andrej Kontjalovskij til nyhedsbureauet TASS.

Størstedelen af kulturlivet ser dog et mere dystert mønster. Anholdelsen af den åbenmundede instruktør ligner for dem et vink med en politiknippel om følgerne, hvis man forbryder sig mod magthavernes uskrevne regler kort før et præsidentvalg.

Nye vinde blæser i Kreml

Den 48-årige Kirill Serebrennikov har længe været under beskydning fra den russisk-ortodokse kirke og fra kommunistiske og nationalkonservative politikere for banebrydende og kontroversielle teaterforestillinger.

Hans opsætninger efter forlæg af den tyske dramatiker Heiner Müller og af Lars von Triers »Idioterne« er blevet angrebet for »forkvaklet« moral og brug af afklædte skuespillere. En udgave af Nikolaj Gogols »Døde Sjæle« kom under beskydning for at lade satiriske mesterværk om korruption handle om vore dages Rusland.

Serebrennikov har dog også haft allierede i Kreml. Et af hans skuespil byggede på en roman skrevet af Vladimir Putins daværende chefideolog, Vladislav Surkov. Men de seneste år er andre vinde begyndt at blæse bag de røde Kreml-mure.

Det blev synligt for enhver i juni, da Serebrennikov længe ventede balletopsætning på Bolsjoj Teatret – helt usædvanligt – blev afblæst få døgn før premieren. Forestillingen, der handlede om den sovjetiske danser Rudolf Nurejev, indeholdt angiveligt hentydninger til danserens homoseksualitet.

Aflysningen blev set som en storsejr for de ultraortodokse og nationalkonservative grupper, der kræver forbud mod »krænkende« og »upatriotisk« kunst. For dem er folk som Serebrennikov, der har protesteret højlydt mod deres angreb på den kunstneriske frihed, en yndlingsaversion.

Senest har parlamentsmedlemmer fra Vladimir Putins regerende parti ført kampagne for at forbyde en kommende russisk storfilm om den sidste tsar, fordi filmen antyder, at den senere helgenkårede monark havde en elskerinde, inden han blev gift.

Støt op, eller mist statsstøtten

Sagen mod Serebrennikov er et klokkeklart signal til kulturlivet forud for det kommende præsidentvalg i Rusland, siger den russiske radiovært og satiriker Viktor Sjenderovitj.

»Ingen verdensberømmelse eller forbindelse til Surkov vil redde dig, hvis de beslutter sig for at smide dig i rendestenen,« siger han til TV-kanalen Dosjd.

Debatten i kølvandet på anholdelsen illustrerer også, hvordan manøvrerummet for de store kulturinstitutioner er blevet indskrænket. Ruslands berømte teatre og museer – fra Bolsjoj i Moskva til Eremitagen i Skt. Petersborg – er afhængige af statslige midler, og de tvinges i stigende grad til at støtte klart op om Kremls politiske linje, siger den russiske kommentator Sergej Parkhomenko.

»Alle, der modtager statsstøtte, er hængt op i kroge. Hvert øjeblik kan nogen trække i disse kroge enten for at udsuge bestikkelse eller for at lave en politisk demonstration,« siger han.

Derfor er også russisk kulturliv delt i sagen. Mange slår alarm, demonstrerer og underskriver støttebreve for Serebrennikov. Andre siger, som Andrej Kontjalovskij, at instruktøren bare får som fortjent.

Simon Kruse er Berlingskes korrespondent i Rusland

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.