Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Belgien bekæmper terrorfrygt med turisttelefoner

Bruxelles har taget en ualmindelig utraditionel metode i brug for at modvirke byens ry som terrorrede.

En mand tager den meget omdiskuterede turisttelefon i Bruxelles.
En mand tager den meget omdiskuterede turisttelefon i Bruxelles.

BRUXELLES: Trods herligheder som verdens bedste chokolade, vafler og øl, attraktioner som Grand-Place og Manneken-Pis og helte som Tintin og Smølferne har Bruxelles haft svært ved at tiltrække turister i vanligt antal, efter at myndighederne et par dage i november stort set lukkede byen af frygt for et nært forestående terrorangreb.

Dette og Bruxelles-forbindelserne til terroren i Paris har ifølge den lokale turistorganisation Visit Brussels fået alverdens medier til at tegne et fejlagtigt billede af Bruxelles som en krigszone. Nu er Visit Brussels så gået til kamp mod terrorfrygten med ... telefoner. I praksis telefoner placeret på tre centrale pladser i Bruxelles, som turister har kunnet ringe til for at høre, hvordan stemningen er.

»Ser du nogen, som slås med våben og bomber,« lyder spørgsmålet fra en turist, der ringer til telefonen, som er opstillet på Place Flagey i den smarte, sydlige del af Bruxelles.

»Absolut ikke,« svarer en forbipasserende med et grin, da hun tager telefonen.

Også i bydelen Molenbeek, der er blevet kaldt en terrorrede på grund af flere af Paris-terroristernes forbindelser til bydelen, har turistorganisationen haft opstillet en telefon på den centrale Place Communale.

»Hvis du vil komme til Molenbeek, så er du velkommen. Lyt ikke til CNN, BBC eller andre. Helt ærligt, så er det et rigtigt godt sted,« fortæller en af de lokale Molenbeek-borgere i den video, som Visit Brussels nu har offentliggjort for at bekæmpe billedet af Bruxelles som en terrorrede.

Opkald fra 154 lande på bare fem dage

»Bare hop på flyet og kom,« lyder beskeden fra en ung hipster, der tager telefonen på Mont des Arts med den flotte udsigt til det legendariske rådhustårn på Grand-Place.

At dømme efter charmeoffensivens omtale, kan reklamekampagnen måske blive en succes. De fem dage, hvor de tre telefoner var sat op, indløb der ifølge Visit Brussels 12.688 opkald fra 154 lande, ligesom kampagnen er blevet omtalt flere end ni millioner gange på de sociale medier.

Trods fortsatte arrestationer og undersøgelser af flere terrormistænkte med belgisk-marokkansk baggrund ligner livet i Bruxelles da efterhånden også sig selv med masser af liv på markeder, barer og restauranter. Dog har en isnende kulde med op til ti graders frost – og så koldt er det sjældent i Bruxelles – lagt en dæmper på udendørslivet de seneste dage. Mod vejret hjælper selv telefoner ikke. Her må man holde sig inden døre og nyde de belgiske lækkerier.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.