Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Airbag-firma kaster håndklædet efter historisk skandale

Det japanske Takata har mandag søgt om konkursbeskyttelse. Amerikansk konkurrent overtager aktiverne.

CEO i Takata Corp, Shigehisa Takada, der har fremstillet en serie airbags med dødelige, tekniske fejl, besvarer spørgsmål til en pressekonference. Takata Corps airbags har kostet mindst 16 mennesker livet, idet de risikere at udløse sig uden grund, mens bilen kører. De enorme erstatningskrav har tvunget firmaet i knæ, og nu opgiver Takata at fortsætte som selvejet foretagende.
CEO i Takata Corp, Shigehisa Takada, der har fremstillet en serie airbags med dødelige, tekniske fejl, besvarer spørgsmål til en pressekonference. Takata Corps airbags har kostet mindst 16 mennesker livet, idet de risikere at udløse sig uden grund, mens bilen kører. De enorme erstatningskrav har tvunget firmaet i knæ, og nu opgiver Takata at fortsætte som selvejet foretagende.

En fejl ved den mekanisme, der udløser airbags, er skyld i, at den japanske producent af sikkerhedsudstyr til bilbranchen Takata nu opgiver at fortsætte som et selvstændigt selskab.

Takata oplyser mandag ifølge flere medier, at det har søgt om konkursbeskyttelse.

Hovedparten af Takatas aktiver bliver overtaget af den amerikanske rival Key Safety Systems (KSS). Købesummen er på 175 milliarder yen eller 10,5 milliarder kroner.

De mange økonomiske forpligtelser, som Takata er ramt af, er ikke omfattet af aftalen.

Omkring 100 millioner biler verden over er blevet tilbagekaldt på grund af defekte airbags fra Takata.

Og det, der er blevet kaldt den største sikkerhedsskandale i bilindustriens historie, har nu endegyldigt knækket selskabet.

Ifølge Reuters har Takata en gæld på over 1000 milliarder yen. Det svarer til cirka 60 milliarder kroner. Beløbet er ikke officielt bekræftet.

Airbags, der er eksploderet ved en fejl, menes at have kostet mindst 16 bilister livet, men omkring 180 andre er kommet til skade.

Det har medført en række retssager mod Takata med krav om enorme erstatninger. I januar accepterede Takata at betale en bod på én milliard dollar i USA, hvor 70 millioner køretøjer er blevet tilbagekaldt for at få udskiftet airbags.

I forrige uge skrev den japanske finansavis Nikkei, at Takata var på nippet til kaste håndklædet i ringen. Nyheden fik kursen på Takatas aktier til at styrtdykke.

Takata har ifølge AFP 12 oversøiske datterselskaber, der ligeledes har søgt om konkursbeskyttelse. Dermed er kreditorer forhindret i at fremsætte krav, der kan forhindre aftalen mellem Takata og KSS i at gå igennem.

/ritzau/

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.