Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

32 sømænd savnes efter skibskollision

Lørdag aften kolliderede to skibe ud for Kinas kyst, og det ene skib udgør en potentiel miljøbombe

Der er fare for, at et iransk olietankskib, som kolliderede med et tørlastskib ud for Kinas østkyst, eksploderer, oplyser de kinesiske myndigheder. Olietankskibet brød i brand efter sammenstødet, som skete lørdag aften. Reuters/Reuters Tv
Der er fare for, at et iransk olietankskib, som kolliderede med et tørlastskib ud for Kinas østkyst, eksploderer, oplyser de kinesiske myndigheder. Olietankskibet brød i brand efter sammenstødet, som skete lørdag aften. Reuters/Reuters Tv

SHANGHAI: De kinesiske og sydkoreanske myndigheder har de seneste to døgn ledt efter de 32 søfolk, der er savnet efter deres olietanker kolliderede med et andet skib ud for Kinas østkyst lørdag.

Kollisionen fandt sted cirka 160 sømil ud for Shanghai i et område, hvor der er tæt skibstrafik mellem Kina og Sydkorea. De kinesiske myndigheder har meddelt de statslige medier, at der er risiko for, at skibet eksploderer og synker.

Olietankeren, der er indregistreret i Panama, stødte sammen med en bulk carrier – på dansk tørlastskib – som er indregistreret i Hong Kong. Myndighederne kan fortælle, at alle 21 besætningsmedlemmer på sidstnævnte fartøj er blevet reddet, mens de 32 fra tankskibet fortsat savnes.

Der er tale om 30 iranske statsborgere og to fra Bangladesh. De 21 reddede var alle kinesere.

Et foto, som er offentliggjort af de statslige medier, viser en tyk røgsøjle stige op fra vandet over et skib på baggrund af en grånende himmel.

I sin omtale skriver det statslige nyhedsbureau Xinhua, at Kina har sendt otte redningsfartøjer ud i området, mens Shanghais brandvæsen har sendt eksperter i brandbekæmpelse. Sydkorea har bidraget med et fly og et skib fra kystvagten.

Værre end råolie

Olietankeren sejler for det førende olieselskab i Iran, og det var lastet med 136.000 tons såkaldt kondensat – en ultralet udgave af råolie.

Det svarer til rundt regnet én million tønder olie til en samlet pris på cirka 370 millioner kroner.

Hvis tankskibet for alvor slår læk, kan det blive katastrofalt for miljøet, for kondensat er potentielt værre for omgivelserne end råolie:

»Kondensat er mere tilbøjelig til at fordampe eller blandes op med havvandet,« siger olieeksperten John Driscoll til britiske BBC.

»Det kan også være farve- og lugtfrit, så det er langt sværere at finde, inddæmme og samle op.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.