Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
60 år

Slagtøj med visioner og kreativitet

Som beundret og efterspurgt slagtøjsspiller har Marilyn Mazur turneret med verdensstjerner som Miles Davis, Wayne Shorter og Jan Garbarek, og hun er fortsat aktiv i alskens – mangesidige og mangefarvede – projekter.

Marilyn Mazur Group i Jazzhouse torsdag 10 september 2013. Foto: Torben Christensen
Marilyn Mazur Group i Jazzhouse torsdag 10 september 2013. Foto: Torben Christensen

Den sceniske fremtoning er lige så dansende, lysende, underfundig og overrumplende, som den altid har været, og visionerne og kreativiteten er helt intakt hos slagtøjsspilleren, kapelmesteren og komponisten Marilyn Mazur, der 18. januar fylder 60 år.

Hun er født i New York – moderen var af polsk afstamning og faderen sort amerikaner – og hun har siden seksårs-alderen været bosat i Danmark. Hun modtog tidligt klassisk klaverundervisning, men det var som danser med The Creative Dance Theatre, at hun i en ung alder kom til at optræde på de europæiske scener.

Også slagtøjet havde hendes store interesse, og med en uddannelse ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium begyndte hun fra midten af 1970erne at markere sig på den danske scene. Her blev hun for alvor synlig som medlem af trommeslageren Alex Riels fusions-gruppe, Six Winds, og fra 1982 gjaldt det hendes eget store kvindeorkester, Primi Band.

I 1985 medvirkede Marilyn Mazur ved indspilningen af Palle Mikkelborgs værk, »Aura«, tilegnet den amerikanske trompetist Miles Davis, der selv var hovedsolist. Og kort efter engagerede Miles Davis den danske slagtøjsspiller til sin gruppe. Det førte til en række verdensturnéer, og ind imellem også til samarbejde med andre internationale jazzkunstnere som orkesterlederen Gil Evans og saxofonisten Wayne Shorter.

I 1989 besluttede Marilyn Mazur at forlade Miles Davis for at koncentrere sig om sine egne projekter, og det blev i første omgang til den internationale gruppe Future Song, der – med Mazurs visioner om et åbent, levende og farverigt musikunivers – optrådte ude i den store verden og fik udsendt tre CDer. Og i anledning af sin 60-års-dag har Mazur gendannet Future Song, som således kan opleves på den forestående Vinterjazz-festival.

Gennem årene har Marilyn Mazur også haft andre hjertebørn, herunder Percussion Paradise, der omfatter tre andre danske slagtøjskvinder plus den svenske sangerinde Josefine Cronholm, som også indgår i slagtøjsspillerens internationale kvartet, Celestial Circle.

Mazur var tillige i en lang årrække fast medlem af den norske saxofonist Jan Garbareks gruppe og har modtaget talrige hædersbevisninger, heriblandt Ben Webster Prisen, JASA Prisen, Edition Wilhelm Hansen Komponistpris, den norske Telenors Kulturpris og – som den eneste skandinav – den prestigefyldte Jazzpar Prize. Endvidere har hun to gange været nomineret til Nordisk Råds Musikpris. Og Marilyn Mazur, som har skrevet musik til film, TV og teaterforestillinger, optræder fortsat i talrige danske og internationale ensembler og projekter og er løbende aktuel på både egne og andres pladeudgivelser.

Marilyn Mazur er gift med bassisten Klavs Hovman, med hvem hun har sønnen Fabian Mazur, der er musikproducer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.