Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
90 år

Playboys Hugh Hefner hejser flaget: Et liv med nøgne kvinder

Hugh Hefner begyndte i 1953 bølgen af magasiner, der blev solgt via kvindelig nøgenhed.

Hugh Hefner – kongen af Playboy Foto: Lucy Nicholson/Scanpix
Hugh Hefner – kongen af Playboy Foto: Lucy Nicholson/Scanpix

På mange måder står verden ikke længere. Magasinet Playboy har gennem 60 år været kendetegnet ved først og fremmest én ting: Nøgne kvinder. Men det sluttede for et par måneder siden, nu er kvinderne påklædt i lettere gevanter ganske vist, men alligevel...

Det kan man så synes er godt eller dårligt, men at det er grundlæggeren Hugh Hefners høje alder, der er skyld i det, ville nok være en fejltolkning. For det er lang tid siden, at et magasin først og fremmest kunne sælge på nøgne kvinder, det er der kommet alt for mange på markedet til, siden Hugh Hefner kastede første nummer på gaden i 1953 med Marilyn Monroe som trækplaster.

Magasinet hed dengang ganske vist Stag Party, men navnet blev hurtigt ændret til Playboy. Hugh Hefner, der havde arbejdet som copywriter hos magasinet Esquire i Chicago, havde fået familie og venner til at investere 8.000 dollar i foretagende. Første nummer solge i 50.000 eksemplarer, og siden gik det hurtigt fremad for magasinet, der indeholdt meget andet end nøgne kvinder. Der var masser af rigtig journalistik i det også, og billederne var som sådan næppe særligt anstødelige.

Udfordret af Penthouse

Men Hefner lagde aldrig skjul på, at det var damerne, der solgte magasinet. Storhedstiden var i 1960erne og begyndelsen af det følgende årti. På det tidspunkt fandtes der såmænd både Playboy-klubber og hoteller med de såkaldte Playboy Bunnyer, der stod for severingen med deres kaninører og ditto bagdel.

Hefners brug af kvinder i sin forretning gik ikke helt stille af sig, blandt andet skrev en bunny-girl senere en kritisk bog om patriarken, der sad og styrede det hele i sit Playboy palads, konstant omgivet af kvinder, der var langt yngre end han selv. Der blev også optaget reality-TV herfra, og en af de medvirkende kvinder skrev senere en anden kritisk bog med den afslørende titel »Down the Rabbit Hole« (Nede i kaninhullet).

Det blev dog ikke det, der kostede Playboy dyrt. Det gjorde derimod finanskrisen i midten af 1970erne. Folk havde ikke længere råd til hverken at købe blad i samme omfang som tidligere eller frekventere dyre barer og hoteller, og Hefner solgte barerne og hotellerne og koncentrerede sig om magasinet.

Samtidig var der kommet alvorlig konkurrence på markedet fra ikke mindst Penthouse, der i modsætning til Playboy var noget mere vovet i billeddækningen. I første omgang forsøgte Playboy sig med samme model, men efter kraftige protester fra annoncører, der truede med at trække sig, gik Playboy tilbage til sin egen stil igen – den tækkelige. Gennem tiden har mange berømte kvinder ladet sig fotografere til magasinet blandt andre Madonna, Kate Moss, Jenny McCarthy, Naomi Campbell, Cindy Crawford, Drew Barrymore, Nancy Sinatra og oftest Pamela Anderson.

Siden de første numre af Playboy har konceptet med forholdsvis seriøs journalistik pakket ind i nøgne kvinder været forsøgt mange steder i verden, men i dag er der blevet langt færre af den slags magasiner. Playboy findes stadig – nu ikke længere som et magasin, der satser på nøgne kvinder, men som et magasin, der dog stadig satser på at sælge gennem kvindekroppen – blot mere påklædt.

Hugh Hefner har været gift tre gange og har fået fire børn. Sidste giftermål var med modellen Crystal Harris i 2012. Hun var på det tidspunkt 26, mens han var 86 år.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.