Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
75 år 30. april

Også lige på en studs

Per Pallesen har haft et langt liv i teatrets tjeneste. Undervejs nåede han omtrent at revolutionere den danske revy.

Per Pallesen var chef for Hjørring-Revyen gennem mange år. Her i parodien på Bryggeren. Som gammel luder. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Per Pallesen var chef for Hjørring-Revyen gennem mange år. Her i parodien på Bryggeren. Som gammel luder. Foto: Henning Bagger/Scanpix

Der er ikke mange, som kan påberåbe sig at have ændret teaterhistoriens gang her i landet. Men det kan Per Pallesen faktisk. I hvert fald den del af teaterlandskabet, vi kalder revyen. Det er ganske vist nogle år siden, og det foregik i Hjørring, som Per Pallesen omtrent gjorde synonym med sommettidens latteroase.

Med ham i spidsen som kunstnerisk leder blev revyen ikke bare hurtigere – de mange shorties, i Illustrerede vittigheder mellem numrene, sikrede en gesvindt revy uden kedelige pauser. Den blev også sjovere. Ikke blot foranlediget af den solide dosis absurd komik, det glade vanvid, Pallesen var garant for, men også på grund af dens musikalske og scenografiske elegance. Han hævede simpelt hen niveauet.

Var det i det hele taget ikke, som om Per Pallesen i samme periode – 1980erne og et stykke ind i 1990erne – var her, der og alle vegne. Den rastløse energi, der omgiver ham, udnyttede han til fulde. Med store roller på teatrene. I direktørstolen på underholdningsteatret, Lorry, hvor han overførte sin sans for den rablende crazykomik. Inde i fjernsynet, hvor han sammen med Tommy Kenters uartigt snakkesalige Fru Christof lagde landet ned som butiksindehaveren og gumlehovedet Ib Ketty Mathiesen med hinkestensbrillerne, alpehuen og de vandede vittigheder. I en sådan grad, at alle gik rundt og sagde »Også lige på en studs« og »What does you have in your tæjsk today?« Han turnerede endda kloden rundt med det musikalsk-komiske verdensnummer Pallesen & Pilmark – i leding med makkeren Søren Pilmark. Et par, der var så populært, at DR satte dem til at spille »Gøngehøvdingen« sammen i fjernsynshistoriens mest berømte kuldsejling. I det nye årtusind blev han direktør for Nørrebros Teater og fandt efterhånden melodien. Garant for det folkelige kvalitetsteater med festlige, hittepåsomme versioner af operetterne »Sommer i Tyrol« og »Mød mig på Cassiopeia«.

Iscenesættelse: Pallesen selv. Og samtidig introducerede han en ny, politisk nærgående satirekomedie i tæt parløb med Flemming Jensen: »Spindoctor,« Irak-musicalen »Let’s Kick Ass!« og »Dronningen af Malmø«. Afgangen var ikke frivillig. Heller ikke særligt retfærdig. Men Københavns Teater ville have yngre kræfter ind.

Og siden har han genopfundet skuespilleren Per Pallesen i forskellige sammenhænge, ligesom han så sent som i 2015 instruerede en vellykket revy i Sønderborg. Men ellers har han haft travlt med bestsellere og foredrag om vin – ikke mindst dem fra Italien, for Rom har en ganske særlig plads i hans hjerte. Sidde stille gør han sjældent. Entreprenørens drive er der stadig. Der er altid en premiere, der skal overværes, en rejse til et eller andet sted i verden sammen med hustruen, Vivian Dencker.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.