Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Aktuelt portræt

Musikmager med jazz i kulissen

Selv om man kun i begrænset omfang forbinder den populære amerikanske sangskriver Burt Bacharach med jazz, så får han i aften æren af at afrunde dette års Copenhagen Jazz Festival.

Burt Bacharach på scenen i DR Koncerthuset, hvor han også kan opleves søndag aften. Foto: Asger Ladefoged.
Burt Bacharach på scenen i DR Koncerthuset, hvor han også kan opleves søndag aften. Foto: Asger Ladefoged.

Søndag aften slutter den 38. udgave af Copenhagen Jazz Festival, og som den sidste i rækken af gæstende amerikanske stjerner vil den nu 88-årige amerikanske komponist, pianist, sanger, arrangør og orkesterleder Burt Bacharach optræde i DR Koncertsalen. Og selv om man ikke kan forvente en jazzkoncert i klassisk forstand, så vil jazzen nok alligevel lure i kulissen, sådan som den har gjort det gennem hele den amerikanske musikmagers liv og karriere.

Burt Freeman Bacharach er født 12. maj 1928 i Kansas City, en lokalitet, der er uløseligt forbundet med jazzen, idet byen både har fostret store musikere og været arnested for tidlige udgaver af såvel swingmusik som bebop.

Snød sig ind i jazzklubben

Burt Bacharach voksede op i New York, hvor han i stedet for at værdsætte sin klassiske klaverundervisning skaffede sig falsk ID, så han kunne kom ind på jazzklubben Spotlite og høre de to bebop-pionerer, trompetisten Dizzy Gillespie og altsaxofonisten Charlie Parker. Og i lighed med jazzpianisten Dave Brubeck kom Burt Bacharach til at studere musik hos den franske komponist Darius Milhaud, som fik altafgørende betydning for begge kunstnere.

Men det blev på den populærmusikalske scene, Burt Bacharach i 1950erne fik fodfæste som akkompagnatør for en række fremtrædende kunstnere, ligesom han i en årrække var fast sekundant for den tysk-amerikanske sangerinde og filmdiva, Marlene Dietrich.

Altafgørende for karrieren blev dog det samarbejde, som Burt Bacharach i 1957 indledte med tekstforfatteren Hal David. Det førte til en ubrudt perlerække af hits, som i et par årtier først og fremmest blev udødeliggjort af sangerinden Dionne Warwick.

Men også andre markerede sig med parrets sange, således The Carpenters med »Close to You«, Aretha Franklin med »I Say a Little Prayer«, Tom Jones med »What’s New Pussycat?«, Herb Alpert med »This Guy’s in Love with You« og B.J. Thomas med filmklassikeren »Raindrops Keep Falling on My Head«.

Med jazzen som inspirationskilde

Interessant nok er Burt Bacharachs kompositioner betydeligt mere komplekse end de fleste andre værker i den store amerikanske sangbog. De er fyldt med sære intervaller og ulogiske periode- og akkordskift, og de har af samme grund ikke været helt velegnet til jazzimprovisation. Og det til trods for, at netop jazzen har været en stor inspirationskilde for Burt Bacharach.

Han blev således meget begejstret, da tenorsaxofonisten Stan Getz i 1968 indspillede albummet »What The World Needs Now: Stan Getz Plays The Burt Bacharach Songbook«.

Også andre jazzmusikere har taget Burt Bacharachs sange under kærlig behandling, om end de typisk har foretrukket ballader som »Alfie« og »A House is Not a Home«.

I midten af 1970rne splittede makkerparret Bacharach & David op, hvilket medførte en masse sagsanlæg samt en kreativ stagnation. Men da Burt Bacharach i begyndelsen af 1980erne blev skilt fra skuespillerinden Angie Dickinson og herefter dannede såvel ægteskabeligt som arbejdsmæssigt par med tekstforfatteren Carole Bayer Sager, blev det til en ny strøm af fine sange. Herunder »Thats’ What Friends Are For«, der i 1985 blev fortolket af superkvartetten, Dionne Warwick, Elton John, Gladys Knight og Stevie Wonder.

I 1993 indgik Burt Bacharach sit fjerde ægteskab med den 32 år yngre ski-instruktør Jane Hansen, med hvem han har en søn og en datter. Og så er sangskriveren, der gennem karrieren primært har overladt fortolkning til andre kunstnere, i en voksen alder selv kommet på banen og klar til at give koncert i jazzens København.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.