Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
25 år 23. november

Meget mere end Hannah Montana

Fra renskuret Disney-pige til udfordrende pop-provo. Miley Cyrus har allerede inden sin 25-års fødselsdag gennemgået flere personlige transformationer end de fleste.

Miley Cyrus er blevet mindre fræk i sin optræden, end hun var tidligere.  Foto: Jewel Samad/AFP
Miley Cyrus er blevet mindre fræk i sin optræden, end hun var tidligere. Foto: Jewel Samad/AFP

Hvem er jeg? Og hvordan finder jeg ud af det? Det er spørgsmål, som alle unge mennesker stiller sig selv. Rejsen hen mod et svar er ikke altid snorlige. Og da slet ikke i en tid, hvor identiteten er en flydende størrelse. Der er flere valg end nogensinde, og i princippet stopper rejsen aldrig.

Én der har taget den tendens til ekstremer, er den amerikanske popstjerne og skuespiller Miley Cyrus.

Som datter af countrymusikeren Billy Ray Cyrus og guddatter til selveste Dolly Parton har Miley Cyrus altid haft countryens blå blod i årerne. Det er hendes base, og det er her, hendes helt særlige sydstats-twang i stemmen kommer fra.

Allerede fra barnsben udviste hun talent for at underholde. Hun kunne både synge og spille skuespil, og da hun som 12-årig i 2006 fik rollen som teen-popstjernen Hannah Montana i Disney-TV-serien af samme navn, blev hun i de kommende år et idol for en hel generation af unge piger verden over.

Efter »Hannah Montana« stod det dog ikke nødvendigvis skrevet i kortene, at Miley ville veksle teen-succes til voksen-succes. Det er en notorisk svær overgang, og som 18-årig var Miley Cyrus mere eller mindre synonym med sin renskurede Disney-dobbeltgænger, Hannah Montana.

Det blev der dog godt og grundigt lavet om på i 2013, da hun satte figurativt ild til Hannah Montana-glansbilledet, og i stedet sprang ud som seksuelt frigjort party-pige. »It’s our party/we can do what we want,« lød mantraet på kæmpehittet »We Can’t Stop«.

Miley klippede sig korthåret, optrådte nøgen og udfordrende i sine musikvideoer og live-optrædener og approprierede sågar udtryksformer fra sort amerikansk kultur som hiphop og twerking. Alt sammen i frigørelsens og provokationens navn.

Knap var Hannah Montana blevet glemt, før den nyudsprungne pop-provo var videre mod nye eventyr.

Kort efter tog hun endnu et hårdt venstresving ved at springe ud som psykedelisk flipper-tøs på »Miley Cyrus And Her Dead Petz« (2015), der blev udsendt gratis på Soundcloud og var lavet i samarbejde med Wayne Coyne fra The Flaming Lips.

Siden har hun også vist sig som en køns-progressiv filantrop med sin Happy Hippie Foundation, der støtter og hjælper unge hjemløse og LGBTQ-personer.

Noget tyder dog på, at Mileys søgen måske kan være slut. På hendes seneste album, den country-influerede »Younger Now« fra september, var hun tilbage med et totalt renskuret og uskyldigt All-American-girl-image.

Ude godt, hjemme bedst, som man siger.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.