Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
60 år 2. marts

Kongehusets stemme

Lene Balleby har det seneste årti været ansvarlig for Kongehusets kommunikation.

I snart ti år har Lene Balleby sørget for Kongehusets kommunikation. Foto: Franne Voigt
I snart ti år har Lene Balleby sørget for Kongehusets kommunikation. Foto: Franne Voigt

Egentlig er Lene Balleby uddannet som lærer og fungerede da også som sådan i fire år på Pilehaveskolen i Vallensbæk. Men hun ville gerne mere og tog en journalistisk tillægsuddannelse i Århus. Den gav hende adgang til informationsjobs i erhvervslivet, hvor karrieren startede i det nu hedengangne Hafnia Holding, derefter blev hun informationschef i Gutenberghus, der senere blev omdøbt til Egmont. Undervejs tog hun en MBA og kom til Udenrigsministeriet, hvor hun i 2003 blev informationschef og ministerråd med ansvar for presse, information og kultur ved Den danske ambassade i Washington, USA.

Og endelig i 2008 kom hun til det job, der har gjort hende kendt viden om. Hun fik nemlig ansvar for kommunikations- og pressearbejdet i Kongehuset. Egentlig havde hun tænkt sig at gå ind i erhvervslivet igen, da hun kom hjem fra USA, men et tilbud fra hoffet kom hende i forkøbet.

Som den kongelige families medierådgiver har Lene Balleby i gennem ni år været med til at definere og udvikle Kongehusets kommunikationsarbejde fra sit kontor i Det Gule Palæ i Amaliegade. Lene Ballebys væsentligste opgave er at støtte op om den kongelige families virke i en tid, hvor mediebilledet ændrer sig hastigt, og hun har bl.a. stået for, at Kongehuset har åbnet sig mere over for pressen. Senest stod hun i spidsen for Kongehusets indtræden på de sociale medier i 2016, hvor Kongehuset i dag har en mere direkte kommunikationsadgang end tidligere til danskerne.

Lene Balleby er gift med cand.oecon. Erik Brink Andersen, og sammen har de døtrene Simone og Emilie.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.