Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
50 år 9. maj

Kiloprisen på varerne har ændret sig

Efter en lang karriere i Coop lå det ikke i kortene, at Berit Vardenær Hertz skulle eje Danmarks ældste juvelér­-forretning. Alligevel har hun siddet i direktørstolen i ti år.

Ifølge Berit Hertz er en del af arbejdet i hofjuvelér P. Hertz det samme som i Coop, men kiloprisen har ændret sig, som hun udtrykker det. Privatfoto
Ifølge Berit Hertz er en del af arbejdet i hofjuvelér P. Hertz det samme som i Coop, men kiloprisen har ændret sig, som hun udtrykker det. Privatfoto

Berit Hertz har været på en rejse fra svinekød og frostvarer til guld og diamanter. Den første del af sin karriere sad hun i forskellige stillinger hos supermarkedskæmpen Coop – sammenlagt var Berit Hertz hos Coop i 14 år.

Men et ønske om mere tid til familien og ikke længere at skulle pendle mellem Stockholm og hjemmet i Albertslund fik hende ind i en ganske anden branche.

I 2006 overtog Berit Hertz guldsmede­forretningen på hjørnet af Købmagergade og Kronprinsensgade i København. På mange måder var der tale om »et privilegeret genera­tionsskift«, som hun selv kalder det.

Indledningsvis lød aftalen på, at hun det første år drev forretningen sammen med sin svigerfar, Flemming Hertz. For var det overhovedet noget for hende at sidde ved roret i den traditionsrige guldsmed?

Det var en omvæltning at lede P. Hertz, der har en næsten 200 år lang historie. De første par år blev for Berit Hertz brugt på at forstå butikkens DNA. Hun lyttede meget til kunderne og de ansatte, for på den måde at lære om den arv, hun skulle videreføre.

Hvor Berit Hertz’ rolle i tiden hos Coop var som en mindre brik i en større kæde af beslutninger, er det i dag hele forretningskæden hos P. Hertz, hun er inde over.

Men hun oplever en glæde ved at drive egen virksomhed og være med i hele processen, samtidig med at have mulighed for at udleve alt, hvad hun har læst i lærebøgerne.

Som hun udtrykker det, er »en del af arbejdet det samme som i Coop, men der er tale om forskellige kilopriser.«

Berit Hertz er drevet af en lyst til at lægge strategier og finde ud af, hvor en forretning skal hen. For hende handler det om at få ansatte til at tage et ansvar og vokse – både fagligt og personligt. Der, hvor man arbejder, skal være et rart sted at være med plads til grin mellem det hårde arbejde.

Diamantkøb kræver lup, lys og tillid

Ved siden af driften af guldsmeden sidder Berit Hertz i en række bestyrelser og interesseorganisationer. Blandt andet er hun formand i Guldsmedefagets Fællesråd og Danske Guldsmede og Urmagere. For Berit Hertz blev posterne også en måde at få guldsmedefaget endnu dybere ind under huden. Et fag, som hun opfatter det som utænkeligt at forlade lige nu. For hun har stadig lyst til at drive den traditions­rige juvelérforretning med teaktræ og glasmontrer videre.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.