Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
85 år

Ketsjer, kunst og kult

Torben Ulrich, der har været vidt omkring i sportens, kunstens og filosofiens verden, har fortsat gang i aktiviteterne. 4. oktober fylder han 85 år.

Foto: Christian Als
Foto: Christian Als

»Improvisation vil i min verden sige at bruge erfaringen og på samme tid glemme den.« Sådan sagde Torben Ulrich for nogle år siden til Berlingske, og vil man indkredse dagens fødselar, kan udtalelsen måske være en ledetråd. Eller?

Ja, man kan sige meget om Torben Ulrich, og det skal nok være rigtigt alt sammen. Og i den forbindelse ligger ordet kult da heller ikke så fjernt. Han har været – og er fortsat – kreativ på mange fronter, og så har han altid været en provokatør, der i kraft af sin afvæbnende elskelighed aldrig for alvor har provokeret.

Under alle omstændigheder blev Torben Ulrich født for 85 år siden, og han har først og fremmest markeret sig som en dybt original tennisspiller, og derudover har han indskrevet sig i historien som jazzmusiker, jazzklubejer, musikanmelder, forfatter, billedkunstner, filmskaber, filosof og buddhist. Han er far til Metallica-trommeslageren Lars Ulrich, der i øvrigt har den legendariske jazzsaxofonist, Dexter Gordon, som gudfader.

Med sin ketsjer tog Torben Ulrich danmarksmesterskabet 19 gange, og som stjerne på de internationale tennisbaner gjorde han sig bemærket med sin musikalske stil og sin bohemeagtige fremtoning og filosofiske tilgang til spillet. Mindeværdigt er det, at han bevidst tabte en Europa-finale i Davis Cup, fordi han hellere ville passe sin jazzklub, at han blev væk fra en Wimbledon-kamp, fordi han skulle skrive en jazzartikel færdig, og at han i 1966, da han førte i en DM-semifinale, opgav kampen, fordi han hellere ville se VM-finale i fodbold på TV.

Kort sagt – Torben Ulrich er aldrig gået efter at vinde. Spillets virtuositet og improvisation har været kunsten, fuldstændig som det er tilfældet i den jazzmusik, som han gennem mange år har dyrket på sin klarinet. I de senere år har han dog mest musiceret på træfløjte, rumsterstang, hjemmelavede instrumenter og stemme – med og uden ord.

Uoverskuelige mængder af tankevækkende ordstrømme har undsluppet hans pen. I mange år handlede det primært om jazz i tidsskrifter og dagblade, ligesom Torben Ulrich stod for talrige jazzudsendelser i Danmarks Radio. I 2003 udkom den 500-siders bog »Jazz, bold og buddhisme«, som indeholder et vægtigt udvalg af hans skriverier – helt tilbage fra nogle jazzblade i 1945.

Torben Ulrich bosatte sig i 1983 i Seattle i USA med sin amerikanske kone, journalisten Molly Martin, men parret har nu slået sig ned i en forstad til San Francisco. Torben Ulrich har dog jævnligt været hjemme – for at præsentere en ny film, åbne en kunstudstilling eller spille noget free-jazz – og så selvfølgelig møde de gamle venner. Og den ærlige og gensidige gensynsglæde har aldrig været til at tage fejl af.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.