Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
50 år, 5. oktober

Han er synonym med skæv og uforudsigelig underholdning

Som vært, idemand, redaktør, kanalchef, ensom pilgrim og meget andet har Mikael Bertelsen gennem årene været garant for opfindsom og uventet radio og TV.

Mikael Bertelsen er kanalchef på Radio24Syv, men laver også programmer til DR2. Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Mikael Bertelsen er kanalchef på Radio24Syv, men laver også programmer til DR2. Foto: Jens Nørgaard Larsen.

Han har lavet aparte interviews med kendisser som instruktøren David Lynch, topmodellen Lykke May og popikonet Bryan Ferry i det legesyge talkshow »Den 11. Time« (DR2, 2007-08), som han skabte sammen med sin kreative makker, Mads Brügger.

Og i det hedengangne satireprogram »Bertelsen - De Uaktuelle Nyheder« (DR2, 2002) fik han Jørgen Leth til slowmotion-digterisk at kommentere en solnedgang, og han bad Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt afstraffe ham korporligt, hvis han i kraft af sin rolle som DR-vært skulle fremstå for politisk farvet under deres samtale.

Han har lavet en julefri julekalender, hvor han gik på den spanske Camino, han har lavet prisvindende radio fra både et fængsel, et plejehjem og et parcelhuskvarter i Aarhus samt startet en læsegruppe for hjemløse og misbrugsramte på det amagerkanske værested Sundholm. Blandt meget andet.

For gennem mere end 25 år har Mikael Bertelsen været synonym med uforudsigelige stunder i dansk radio og TV. Det har aldrig været helt efter bogen. Programmer med Bertelsens aftryk har været lig med underholdning med et skævt twist. Forundrings-, diskussions- og latterskabende.

En karakteristisk signatur er hans kølige og distancerede stil, men samtidig formår Bertelsen at fremstå diplomatisk og dedikeret i rollen som vært og interviewer, om han så taler med en verdenskendt kendis eller med en biavler, der har forsket i natsværmeres sexliv, sådan som det skete i en episode af netop »Den 11. Time«. Få evner som Bertelsen at bevæge sig ubesværet mellem det intellektuelle og det morsomme.

Mikael Bertelsen er autodidakt. Han har ingen formel journalistisk uddannelse. Han begyndte karrieren med at lave radio til børn og unge såsom »Børneradio«, »Det Elektriske Barometer« og »P4 i P1« på DR i starten af 1990erne. Siden var han i en årrække leder af ungdomsredaktionen sammesteds, hvor han var med til at udvikle kultfænomener som »Gramsespektrum« og »Banjos Likørstue«.

Han blev offentligt kendt som vært på DR2-programmerne »Bertelsen – DR’s Talkshow« (1999) og førnævnte »Bertelsen – De Uaktuelle Nyheder«. Begge skabt i selskab med Oliver Zahle.

Siden var Bertelsen 2003-2006 medlem af DR2s chefredaktion og programchef med ansvar for kanalens humor- og satireindhold. Her havde han blandt andet en finger med i spillet i succeser som Anders »Anden« Matthesens socialrealistiske voksenjulekalender »Jul på Vesterbro« (2003), »Drengene fra Angora« (2004) og »Wulffmorgenthaler« (2005).

I sensommeren 2011 blev det annonceret, at Mikael Bertelsen og Mads Brügger forlod Danmarks Radio, da makkerparret skulle være kanalchefer på nystartede Radio24syv, som gik i æteren senere samme år.

Her arbejder de begge fortsat på at udvikle uforudsigelig og utraditionel radio. Parallelt er Bertelsen dog pt. atter aktuel på DR2 i serien »Bertelsen på Shikoku 88«, hvor han iført skjorte og slips begiver sig ud på verdens ældste pilgrimsrute i Japan. En ting er dog sikker. Man ved aldrig, hvor Mikael Bertelsen går hen næste gang.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.