Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Fra store satsninger til det gode liv

60 i morgen. Peter Aude satser ikke sparepengene på store forestillinger, men er i stedet taknemmelig for, at der stadig er plads til ham.

Peter Aude har i 30 år medvirket i forestillingen »Folk og Røvere i Kardemommeby«. Arkivfoto: Mogens Flindt
Peter Aude har i 30 år medvirket i forestillingen »Folk og Røvere i Kardemommeby«. Arkivfoto: Mogens Flindt

Engang havde skuespilleren og instruktøren Peter Aude det med at slå brødene op så store, som han kunne. Sommetider lykkedes han godt med den slags projekter, som f.eks. da han tog chancen med at sætte den stjernebesatte strippermusical »The Full Monty« op i et splinternyt musikteater skabt til lejligheden – Tapperihallerne i Hellerup med plads til 2.000 tilskuere pr. aften. Et tocifret millionbeløb var på højkant, og satsningen foregik helt uden om alle offentligt støttede teatersystemer, hvilket er usædvanligt. Selv kunne Aude beholde skjorten på, for forestillingen tjente sig hjem.

Senest, han var med i en større satsning, var »Big Bang«-planerne, hvor et stort telt til 2.000 publikummer skulle sættes op ved Bellahøj, men salget af billetter levede slet ikke op til omkostningerne.

»Vi trak stikket, fordi det ikke hang sammen. Det er fire år siden nu. Siden har jeg ikke vovet mig ud på den bane igen, og i min alder er der ingen grund til at skulle investere alle sparepengene og så skulle gå og tænke på det, i stedet for at lave noget, der er sjovt. Man kan sige, at jeg er holdt op med at tænke stort,« konstaterer Peter Aude i dag.

I mellemtiden er konkurrencen om at skabe de store forestillinger også skærpet væsentligt med flere store spillere på banen.

Bukker og takker

Peter Audes karriere har været præget af op og nedture, og kritikerne har somme tider beskyldt ham for at satse for stort og dermed ikke sikre kvaliteten i forestillingerne. Det gjaldt f.eks. for en del forestillinger, da han var direktør for landets største turnéteater, Det Danske Teater, fra 1994 til 2001.

I dag er det i det mere enkle, overskuelige, at Peter Aude finder glæden. Han har i flere end 30 år medvirket i Bellevue Teatrets opsætning af »Folk og Røvere i Kardemommeby«, og efter Jesper Kleins død er Peter Aude også instruktør.

En anden »forestilling«, der morer Aude, er forskellige roller på Bakken i Korsbæk.

»Jeg spiller en lang række roller lige fra oberst Hackel til Varnæs. Det har jeg gjort de seneste tre år nu, og det er faktisk ret sjovt,« siger Peter Aude og understreger, at man skal sætte pris på, at der stadig er job at få i en trængt branche.

»Jeg bukker og takker, når jeg tænker på, hvor mange nyuddannede skuespillere, der aldrig får lov til at udfolde sig.«

Men hans evne til at finde på alternative muligheder er der stadig brug for. Sidste år rejste han rundt med et svensk cirkus som klovn. Han stammer faktisk selv fra en klovnefamilie. Hans oldefar havde et lille cirkus, og som han siger, så kom tanken om at være klovn blot meget sent til ham.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.