Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
70 år 30 juni

Flow, farver og energi

Den danske maler og installationskunstner Viera Collaro er foregangskvinde, når det drejer sig om integrering af lyskunst i arkitektur, og yngre kunstnere vil gerne arbejde sammen med hende. 30. juni fylder hun 70 år.

Privatfoto
Privatfoto

Når man træder ind i billedkunstneren Viera Collaros værksted, ser man, at der er gang i flere værker. De store malerier står langs væggene, og lyskunstværker og arkitektur-modeller fortæller om aktuelle projekter. Rum og værker vidner om farvelidenskab og fokus på lys. Som hun selv har udtrykt det over for undertegnede:

»Det, der er vigtigst i mine værker, er lysets kvalitet og farvens intensitet.«

Det er tydeligt, at man står over for en kunstner, der ikke er bange for at gå op i de store formater. Hun tænker stort. Viera Collaro - der nu fylder 70 - kan med erfaringens ro se tilbage på en lang karriere med mange store lyskunstværker til det offentlige rum og markante udstillinger.

Hun er pioner, når det gælder integrering af lyskunst i arkitektur. Tag nu gennembrudsværket det permanente lyskunstværk »Ringen« (1998) til facaden på Kulturhus Randers, de markante lys-installationer på Danmarks Tekniske Universitet i Lyngby og på Københavns Universitet Amager.

De har noget universelt og ansporende over sig. Viera Collaros monumentale værker har et nutidigt og intenst udtryk, selv om de ofte beskæftiger sig med eviggyldige menneskelige spørgsmål og åndelige værdier.

Hendes kunst er værdsat af et stort publikum og af yngre kunstnere samt i kunstfaglige kredse, og hun er repræsenteret på en lang række museer herhjemme. I 2006 udkom den rigt illustrerede bog, »Viera Collaro – Lys, kunst og arkitektur« med tekst af undertegnede og med fokus på hendes bestræbelse på at forene det materielle og det spirituelle.

Man forstår, hvorfor Viera Collaro er blevet kaldt en humanistisk minimalist, for hendes værker, der er enkle, drejer sig ofte om global ansvarlighed og medfølelse.

Hendes installationer på udstillinger og i det offentlige rum er farverige og ofte poetiske - det er gerne spektralfarver, hun arbejder med.

Det er som at se lys gennem en prisme. I såvel hendes store malerier som i installationerne er der et flow – en fornemmelse af noget grænseløst. Malerierne rummer i deres lange penselstrøg det rolige, meditative åndedrag. Netop det grænseoverskridende har i både konkret og overført betydning været karakteristisk for hendes baggrund. Hun er født i Slovakiet, hendes mor var slovakisk og faren græsk, og Viera Collaro var kun fire år gammel, da familien flygtede fra Slovenien.

Hun er uddannet på University of Michigan og på Kunstakademiet i København. De udfordrende år for familien og den multikulturelle baggrund, mener Viera Collaro, har været medvirkende til hendes stærke fokus på medfølelse. Kunstnerisk afgørende var inspirationen fra den amerikanske popkunst og minimalisme. Hendes indsigt i det nordiske er bestyrket ved de vigtige kunstneriske fællesskaber, især i den legendariske kunstnergruppe Ny Abstraktion og fra 1991 i kunstnersammenslutningen »Grønningen«. Som hun udtrykker det: »Fællesskabet har betydet meget. På den måde kunne jeg komme i dialog med den danske kultur.«

Der er ikke blot dynamik i hendes lyskunstværker, der er masser af energi i Viera Collaro selv.

For tiden arbejder hun på den permanente installation »Klang Farve«, som hun, sammen med lydkunstneren Jacob Kirkegaard, har færdig til efteråret til Koda, Nordhavn i København. Som hun udtrykker det, er det »dejligt at se, at ens værker bliver brugt i det offentlige rum – at de har en effekt hver dag«.

Der vil være en daglig oplevelse på Nærum Gymnasium for elever og lærere, når Viera Collaros værk »Don’t Worry« nu sættes op, skænket af Ny Carlsbergfondet. Værket »1000 farver« (1979), som hun skabte i fællesskab med Niels Nedergaard, indgår nu i en ophængning af den permanente samling på Statens Museum for Kunst. Viera Collaro har modtaget Eckersberg Medaillen, Thorvaldsen Medaillen og er tildelt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse. Næste år deltager hun på gruppeudstillingen »Porten i Wittenberg« i anledning af reformations-jubilæet. Udstillingen vil blive vist på en række museer.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.