Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
60 år 5. april

Et unikt dramatisk talent

Karakterdanser og tidligere solodanser, Lis Jeppesen, beriger Den Kgl. Ballet med sin karisma og farverige dramatiske palet.

Foto: Det Kongelige Teater
Foto: Det Kongelige Teater

»Lis er en gudsbenådet kunstner med både humor og et stort mimisk talent.«

Sådan sagde Anne Marie Vessel Schlüter, da hun i 2013 koreograferede det udfordrende soloværk »Petit Voyage« til karakterdanseren Lis Jeppesen som en del af succesforestillingen »242 år i trikot«. Og med sit intense nærvær og formidable mimiske spil gestaltede Lis Jeppesen på fornemste vis alle livets stadier i »Petit Voyage« gennem sin overbevisende fremstilling af en kvindes livscyklus fra foster, baby og skolepige til fødende, aldrende og døende kvinde.

Uanset om Lis Jeppesen, der nu fylder 60 år, er alene eller sammen med andre på scenen, fænger hun altid med sin stærke karisma og sit gennemførte karakterspil. Selv en mindre rolle som bedstemor i »Nøddeknækkeren« formår hun med en gnaven og syrlig mine at gøre til en yderst fængende og komisk karakter.

Hun var fuldstændig vidunderlig og knusdejlig som trolden Viderik i »Et Folkesagn«, og det var netop i denne rolle, at hun i december 2014 kunne fejre sit 40-års jubilæum i Den Kgl. Ballet. Men ikke mindst heksen Madge i tidligere opsætninger af »Sylfiden« har været blandt de væsentligste roller, siden Lis Jeppesen i 1997 blev karakterdanser.

Talentet var åbenlyst, allerede da hun trådte sine barnesko på Det Kgl. Teaters balletskole. Som blot 17-årig aspirant debuterede hun i Rudi van Dantzigs psykologiske ballet »Monument for a Dead Boy«, inden hun i 1974 blev korpsdanser.

Bournonville-festivalen i 1979, hvor hun dansede Hilda i »Et Folkesagn« og titelrollen i »Sylfiden«, blev hendes internationale gennembrud. Året efter blev hun som kompagniets lysende unge stjerne udnævnt til solodanser.

Med de magiske øjne kunne hun udtrykke alt fra spontan glæde til dybt vemod, og som solodanser viste hun hurtigt sin store dramatiske spændvidde ved at danse både titelrollen som den smerteligt bedragede og vanvidsramte Giselle og en varm og livlig Svanilda i »Coppelia«.

Senere fulgte en lang række vigtige partier som bl.a. Clara i »Nøddeknækkeren«, Elisa i »Konservatoriet«, titelrollen i »Søvngængersken«, Tatjana i »Onegin« og Teresina i »Napoli«. Lige nu er Lis Jeppesen i fuld gang med prøverne på en ny ballet af Kim Brandstrup, der har premiere i slutningen af maj og er koreograferet over Søren Ulrik Thomsens digtsamling »Rystet spejl«.

I sin fritid holder fødselaren af at male både malerier og sommerhus og kaster sig gerne ud i såvel brolægning som brændeflækning. Og så nyder hun ellers samværet med sin mand, de voksne døtre, hunden og gode venner.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.