Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
70 år

En fantastisk billedmager

Kirsten Dehlholm har som instruktør og kunstnerisk leder af Hotel Pro Forma fornyet dansk scenekunst med sine sanselige og stærke visuelle værker.

Det var intet mindre end himmelrummet, big bang og universets uendelige dimensioner Kirsten Dehlholm og hendes performanceteater, Hotel Pro Forma, belyste i den seneste, succesrige og meget magiske forestilling, »Kosmos+«, der spillede for fulde huse i Den Grå Hal i København i februar. Et værk, der med sit stærke visuelle udtryk, sin undersøgende karakter og sit fokus på opfattelsen af tid og rum, er yderst karakteristisk for Kirsten Dehlholms kunstneriske virke. Og med »Kosmos+«, har den progressive kunstner, der fylder 70 år 5. april, tilmed for første gang skabt, hvad hun kalder en voksenforestilling for børn.

Kirsten Dehlholms karakteristiske billedskabende tilgang til scenekunsten har rødder i hendes uddannelse som tekstilkunstner. Hun startede med at lave skulpturelle installationer og kreere iøjnefaldende dragter til sin daværende mand, digteren Otto Sigvaldi, der solgte sine værker fra en barnevogn på Strøget.

Siden arbejdede hun som scenograf og var i 1977 medstifter af kunstnerkollektivet Billedstofteatret, der brød med det traditionelle tekstbaserede teater og i stedet skabte foranderlige tableauer og indtog steder som Glyptoteket, Rundetårn og Østerbros Svømmehal med forestillinger, hvor billede, lyd og bevægelse var i centrum.

Da Kirsten Dehlholm i 1985 grundlagde Hotel Pro Forma fortsatte hun den eksperimenterende linje i krydsfeltet mellem billedkunst, performance, teater og arkitektur. Altid med en undersøgende nysgerrighed og en udforskning af eksistentielle temaer.

Som kunstnerisk leder af Hotel Pro Forma har hun produceret mere end 50 værker, der har været vist i over 30 lande. Et højdepunkt i hendes omfangsrige og meget varierede produktion er »Operation: Orfeo« fra 1993, som er baseret på myten om Orfeus og Eurydike. Andre hovedværker er »Navigare«, der blev skabt til åbningen af Arken i 1996, H.C. Andersen-forestillingen »Jeg er kun skindød« fra 2005 og manga-operaen »War Sum Up« fra 2011, som Kirsten Dehlholm sidste måned satte op i Taiwan.

Hun har de forrige år iscenesat Wagner-operaer i Polen og Letland, og til juni iscenesætter hun tre operaer af Rachmaninov på nationaloperaen La Monnaie i Bruxelles.

På Hotel Pro Formas hjemsted i en gammel fabrik på Amager startede den ihærdige Kirsten Dehlholm i 2011 Atelier Hotel Pro Forma, hvor unge lovende kunstnere og studerende fra hele verden kan arbejde sammen med hende om at udvikle nye værker. I øjeblikket med fokus på samspillet mellem kunst og naturvidenskab.

Udover at fortsætte sit virke med at skabe nye gennembrydende værker er et af 70-års fødselarens store ønsker for fremtiden at genopsætte både »Operation: Orfeo« og »Kosmos+« herhjemme.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.