Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
75 år

En af mediebranchens »grand old men«

Richard Bunck er manden bag en af Danmarks mest læste tryksager, Søndagsavisen.

Foto: Jesper Egholm
Foto: Jesper Egholm

Det er over fem år siden, at Børsen beskrev, hvordan flere mediechefer, inklusiv Richard Bunck, var ved at overskride holdbarhedsdatoen. Men fødselaren, der fylder 75 år 3. december, er ikke typen, der samler støv på pension eller retræteposter.

Hans entre i mediebranchen skete for 50 år siden, i 1965, da han købte sig ind i det, der senere skulle blive til reklamedistributionsfirmaet, Forbruger-Kontakt. I dag sidder han på toppen af kransekagen i mediekoncernen North Media, der nok har sit fundament i den trykte presse, men som samtidig efterforsker nye digitale forretningsmuligheder.

Richard Bunck er oprindelig shippinguddannet hos ØK og tog som 23-årig til Thule-basen i Grønland for at udføre administrative og ledelsesmæssige opgaver. Ved hjemkomsten til Danmark købte han den ene halvdel af Reklame Distribution i København, som siden skiftede navn til Forbruger-Kontakt. 13 år senere begyndte det eventyr, han nok er bedst kendt for i dag. Den første udgave af Søndagsavisen lå i postkasserne i 1978, og den annoncefinansierede ugeavis er senere vokset til at blive en af landets mest læste tryksager.

Over en million danskere blader hver uge gennem den husstandsomdelte avis, der dermed er landets suverænt mest læste. I de seneste par år har Søndagsavisen været gennem en turbulent tid, hvor artikler med test af produkter har indeholdt så store fejl, at avisen endte med at måtte betale erstatning og chefredaktøren trak sig. Samtidig var der gang i svingdøren på direktionsgangen. I dag lader der til at være mere ro på forretningen, og sidste år købte North Media en række københavnske lokalaviser af Berlingske Media for yderligere at sætte sig på det københavnske marked.

Eventyret stopper dog ikke ved Søndagsavisen og medier trykt på papir. Richard Bunck er en serieiværksætter, der nu har samlet knap 20 virksomheder under paraplyen North Media, som han ejer majoriteten af via holdingselskabet Baunegård ApS, der sidste år havde en indtægt på 41,8 millioner kroner. North Medias digitale koncepter inkluderer onlinevertikaler inden for job, bolig, byggeopgaver og annoncering. I dag er den daglige drift overladt til andre, mens Richard Bunck sidder tungt på magten som både bestyrelsesformand og storaktionær. Den eneste undtagelse er jobportalen Ofir, hvor Richard Bunck selv er direktør.

Selv om han for længst har rundet pensionsalderen, har han ingen planer om at lægge handskerne på hylden. Iværksætteriet gennemsyrer Bunck, der ikke kan forestille sig at stoppe i en tid, hvor digitale løsninger gør det muligt at revolutionere måden, husstandene kan få digitale tilbud fra detailhandelen på.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.