Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
60 år 9. maj

Dogmebrorens syndefald

Trods en karrieremæssig bue gennem reklame-branchen, er film-instruktøren Kristian Levring en respekteret medgrundlægger af den berømte Dogme95-bevægelse.

For tre år siden virkeliggjorde den i dag 60-årige filminstruktør Kristian Levring en drøm, som han havde næret siden barndommen. Western-filmen »The Salvation« med Mads Mikkelsen i hovedrollen havde premiere under filmfestivalen i Cannes, og i tilskuerrækkernes røde plyssofaer sad Kristian Levring med sit cast af stjerner og følte sig fuldstændig rolig. Det var nemlig ikke den flotte verdenspremiere på filmen, der havde været målet med de mange års arbejde - det var selve fornøjelsen med arbejdet med filmen, der var målet, som instruktøren formulerede det i et interview med undertegnede, og arbejdet føltes »som at lege med verdens største Märklintog«.

Kristian Levring var i 1995 med til at sætte dansk film på verdenskortet, da han sammen med de tre kolleger, Lars von Trier, Thomas Vinterberg og Søren Kragh-Jacobsen, grundlagde den såkaldte »Dogme95«-bevægelse, der med udgangspunkt i et strengt filmteknisk kyskhedsløfte bragte dansk film i forreste række.

Lars von Trier og Kristian Levring var filmskole-venner, og dyrkede blandt andet en fælles interesse ved at finde tekniske småfejl i de store mestres film, hvilket foregik ved at gennemse værkerne i klippebordenes monitors. Mange år senere var det en beskeden Kristian Levring, der beskrev sin plads blandt dogmebrødrene.

»Det var Lars, der udformede Dogme95, jeg var bare inviteret og sagde begejstret ja tak,« sagde Kristian Levring.

Instruktørens film »The King is Alive« fra 2000 blev den fjerde ud af de 212 danske og udenlandske film, der officielt er registreret af dogmebevægelsens sekretariat. Af de danske dogme-film måske den mindst sete, men dens handling om en gruppe strandede turister der opfører »Kong Lear« i den namibiske ørken er bestemt lige så original, som de øvrige titler i dogmebølgen.

»The King is Alive« fulgte efter en lang pause fra spillefilmene for Kristian Levring, der i en årrække havde helliget sig reklamefilm med stor succes og opgaver for internationale brands.

I slutningen af 1990erne havde han en position i reklamefilmbranchen, der tillod ham at håndplukke de største og bedste opgaver. Det var på dette tidspunkt, at han valgte at forlade samme branche til fordel for den betydeligt mere usikre spillefilmbranche.

Efter »The King is alive« (2000) fulgte det engelsksprogede kolonidrama »The Intended« i 2002, og den dansksprogede psykologiske thriller »Den du frygter« i 2008. »The Salvation« (2014) gjorde det, som ikke burde være muligt for en dansk-produceret western, og trak hæderlige anmeldelser fra kritikerne ved Cannes-festivalen.

Filmen er ikke et tvetydigt drama som »Den du frygter«, men kan ses som en kærlig hyldest til såvel westerngenren som filmkunsten selv. Siden han som ung mand blev hyret som klipper for Jørgen Leth - de to har en fælles begejstring for cykelsport - har Kristian Levring søgt indsigt i filmkunstens natur. Hans afsluttende bemærkning i interviewet gjorde indtryk på undertegnede, og handlede om bagsiden ved at lære film i dybden. Den udvikling har et tragisk element i sig, sagde Kristian Levring.

»Som barn køber man den smukke illusion. Man ved godt, at filmen er optaget på et kamera, men i en vis forstand opfatter man det, der sker i film, som virkeligt. Jeg troede fuldt og fast på, at Chaplin havde adopteret en gadedreng, da jeg som barn første gang så »The Kid«. Den oplevelse kan man aldrig få igen. Alle mennesker mister deres naivitet i takt med, at de bliver ældre. Men jeg tror, at det »syndefald« er større for filminstruktører.« Citat slut.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.