Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Film

»The Witch« er sublime heksekunster

Rædsel og skønhed forenes i mageløs film om en udsat familie i 1600-tallets New England.

The Witch
The Witch

Hvad er atmosfære i grunden? Denne udefinerbare vibreren eller ulmen, som udgår fra nogle film, mens den i de fleste andre er fraværende?

Svaret ligger ikke lige for, men sikkert er det, at de bedste instruktører forstår at skabe netop atmosfære. Hvad enten den så er vemodig, urovækkende, sensuel eller noget helt fjerde.

Med »The Witch« viser amerikanske Robert Eggers, at han hører til blandt de bedste. Han har tidligere instrueret skuespil og designet scenografi, så nogen novice er han ikke, og netop skuespillet og scenerierne er i særklasse i hans debutfilm. Og et sted derimellem opstår vel også det, man i mangel på bedre kalder atmosfære.

Men lige et rids af handlingen i »The Witch«, der udspiller sig i 1600-tallets New England, hvor en bibeltro familie forvises fra landsbyen, efter faren har været i en ophedet diskussion om, hvordan Det Nye Testamente skal læses.

Med sin hustru, fem børn og nogle dyr forlader han byen og finder en lysning i skoven. Her bygger han et lille hus og forsøger at dyrke jorden. Men afgrøderne bliver sorte, sært forkrøblede. Noget er galt, og værre bliver det en dag, hans ældste datter, Thomasin, leger med sin nyfødte lillebror. Pludselig er han forsvundet. Hun går i panik og skriger på sine forældre, men væk er drengen, og den næste tid overbeviser de hinanden om, at ulven har taget ham.

Da spædbarnets storebror også forsvinder, begynder mistanken at brede sig, og familien husker, hvordan snakken i landsbyen gik om, at skoven er forbandet. Og havde de set, hvad filmens publikum har set, nemlig hvordan en heks tog både drengen og hans lillebror, ja, så var de omgående flygtet fra gården.

Scenen med heksen og spædbarnet er grusom og grænseoverskridende og kontrasterer de usandsynligt smukke, atmosfæreladede scener, filmen hovedsageligt består af. Hver af dem ligner et levende maleri og emmer af skønhed, sanselighed og noget skæbnesvangert: Den lille gård for foden af den store skov, den store, sorte vædder Black Philip, de små tvillingers leg med den.

Fra scenerne breder uroen sig til publikum, præcis som den breder sig fra familiemedlem til familiemedlem, indtil alle mistænker Thomasin for at være en heks.

Det bliver, uden at røbe for meget, en form for selvopfyldende profeti, og den afsluttende del af filmen er lige så voldsom, som den er fascinerende og tankevækkende.

»The Witch« bygger på research af 1600-tallets New England, og klædedragterne, husene og redskaberne er historisk korrekte, ligesom flere dialoger er løftet fra datidens heksehistorier.

Det autentiske touch giver mindelser om Benjamin Christensens »falske« dokumentar »Heksen« fra 1922, mens andre inspirationskilder kunne være Lars von Triers »Antichrist« og William Friedkins »Eksorcisten«.

»The Witch« er dog i dén grad sig selv og en af den slags film, det både er en pine og nydelse at se, fordi den er så gennemført, så smuk og så uhyre velspillet, samtidig med at den ikke viger tilbage for blodsilende og hårrejsende gru.

Tematisk kredser »The Witch« om angst og frygt – altså om henholdsvis skrækken for noget ukendt og skrækken for en reel trussel – og om, hvad de to gør ved os. Ikke mindst når den ene ikke er til at kende fra den anden.

Men det er også en film, der kan ses uden fortolkningsbriller. Fordi den er så suverænt fortalt. Og så ladet med atmosfære. Det her spøgelsesagtige stof kun store instruktører kan skabe og indfange.

The Witch. Instruktør: Robert Eggers. Medvirkende: Anya Taylor-Joy, Ralph Ineson. Premiere i Cinemateket i København.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.