Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Ny Star Trek-film: Ingen mening i det ydre rum

Den nyeste film i Star Trek-universet, Star Trek Beyond«, er rig på effekter og retro­futurisme, men fattig på gode historier.

Alt i den nye Startrek-film ligner fremtiden, som den så ud i 1960erne og 1970erne. Foto: PR
Alt i den nye Startrek-film ligner fremtiden, som den så ud i 1960erne og 1970erne. Foto: PR

Vi lever i fremtiden. I hvert fald når det kommer til computerteknologi. Verdener og universer kan skabes med så stor troværdighed, at det er som at se ud gennem årtusinder og ind i parallelle virkeligheder.

Det er en gave for filmfolk. Nu kan de fuldt ud realisere selv de vildeste ideer. Men de nye muligheder gør ikke kravene til historien mindre.

Det er som altid dén, der skiller de gode film fra de dårlige, og det er dén, effekterne ikke bare skal hæftes på, men væves ind i.

Sådan går det bare sjældent i de store effektfilm, der har det med at fortælle dårlige eller fortærskede historier. Således også »Star Trek Beyond«, den tredje film i en såkaldt reboot-serie og det sidste skud på et efterhånden ældre, men stadig rasende populært fænomen, skabt af Gene Roddenberry, der blandt meget andet inkluderer en TV-serie på – hold nu fast – 727 afsnit.

Ikke underligt, at det er svært at finde på mere. Nå, men Kaptajn Kirk og hans hold er på USS Enterprise rejst længere ud i rummet end nogen andre mennesker. Men de strander på planeten Altamid og nær den sælsomme despot Krall, og det ender ad lange omveje med et endeligt opgør mellem ham og Kirk i byen Yorktown, som Krall har sat sig for at udslette.

Et par påklistrede bemærkninger

Det fremgår forhåbentlig af det nødtørftige handlingsrids, at det er en gennemsnitlig, ganske fantasiløs historie. Vel er Krall en fortabt sjæl, »der bare for vild«, og på den måde er en del af diskussionen om tidens terrorister, og vel er fællesskabet, »sammen kan vi slå dem«, modsvaret.

Det bliver bare aldrig til mere end et par påklistrede bemærkninger fra Kirk og co. midt mellem alle effekterne og i et scenedesign, der dygtigt etablerer en art retrofuturisme. Rumskibenes indretning, computerne, det hele er fremtidsagtigt på den måde, fremtiden så ud på i 1960ernes og 1970ernes sci-fi-film.

Det er da meget sødt. Og tørre Spock, skotsk-kække Scotty, renskurede Kirk og alle de andre på Enterprise er i kostumer, der også er både cool og kiksede.

Men »Star Trek Beyond« minder nu mest om en konfettikanon. Festligt, farverigt og med meget lidt retning eller mening. Måske ser rigtige Trekkier noget i alt dette, som jeg ikke ser. Det er meget muligt. Derude i de fjerne, fjerne computergalakser.

Hvad: »Star Trek Beyond«.

Hvem: Instruktør: Justin Lin. Medvirkende: Chris Pine, Idris Elba.

Hvor: Over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.