Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
FILM

Kynisk kolos på lerfødder

Stephen Frys vid og bid gør sig bedre i bogform end på film, men jo mere man er til den kyniske side af det engelske sprog, jo mindre skrøbelige er lerfødderne.

Skuespiller og forfatter Stephen Fry har skrevet romanforlægget til ”Kolos på lerfødder”, og filmen oser da også som hans bøger af kynisk vid og bid og giftigt sprog. Så længe det varer og man har nok i det. Indtil historien fuser ud.

Filmen begynder ellers meget godt med scener fra en fordrukken teaterkritikers liv. Fra sit sæde sviner han ensemblet i en meget eksperimenterende forestilling til og kommer i klammeri med skuespillerne. Fyring følger og hvad skal Edward (Roger Allam) så stille op? Ud af det blå kommer hans gudbarn og fortæller at hun har fået en dødsdom, men til gengæld har hun en forfatteropgave til ham. Han skal tage til et herresæde Norfolk og efterforske en serie mirakler. Hun har en idé om, at en ung mand måske kan redde hende.

Præmissen i historien er meget løs, og den ender mere som en gimmick end en gåde, der vedblivende kan interessere os. Er den unge mand svindler eller mirakelmager? Selv på trods af det gode skuespil og en stribe morsomme scener forbliver man ligeglad med intrigen. Roger Allam i en glansrolle har ellers flere gode replikker som for eksempel den herligt kyniske ”Everything rots and that’s the beastly end of it” om selve livet. Den lader sig ikke oversætte til dansk uden at miste sit vid og bid. Og om sandsynligheden for mirakler lyder det: ”Det er jo, som hvis Stephen Hawking annoncerede, at han stadig tror på julemanden”.

Efterhånden som handlingen skrider frem bliver det stadig mere tydeligt, at materialet egner sig bedst til at være en bog. Til en situation hvor man læser replikkerne i eget tempo og forestiller sig skikkelserne oppe i hovedet. På den måde de lægges op på i filmen, bliver de blot mere excentriske end interessante. Roger Allam i hovedrollen forbliver giftig som filmens katalysator, men resten af persongalleriet er for tilfældigt til at fænge og alt for finurligt fremstillet til at interessere.

Hvad: Kolos på lerfødder. Hvem: Instruktør: John Jencks. Medvirkende: Roger Allam, Tommy Knight, Fiona Shaw, Matthew Modine. Hvor: Premiere over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.