Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Drama

En lidt for sort-hvid historie om racespørgsmål

Kevin Costner har sjældent været bedre end som sorgramt bedstefar i et sympatisk men ikke helt vellykket forsøg på at tage livtag med race­diskussion.

Det klæder Kevin Costner at spille en mand med kød på kroppen og vigende hårgrænse, der har mistet det ellers så kække glimt i øjet. Her med Jillian Estell, der spiller hans barnebarn Eloise. Foto: PR
Det klæder Kevin Costner at spille en mand med kød på kroppen og vigende hårgrænse, der har mistet det ellers så kække glimt i øjet. Her med Jillian Estell, der spiller hans barnebarn Eloise. Foto: PR

En ulykke kommer sjældent alene. Som om det ikke var nok, at advokaten Elliot mister sin kone i en bilulykke, så må han efterfølgende også slås om forældremyndigheden over barnebarnet Eloise, der har boet hos sine bedsteforældre hele sit liv, fordi hendes mor døde under hendes fødsel.

Eloises farmor, Wee Wee, mener nemlig ikke, at Elliot er i stand til at tage vare på pigens opdragelse helt alene.

Der er nemlig den hage ved det, at Elliot er hvid, mens Wee Wee er sort. Eloise er lidt af det hele, og Wee Wee mener, at pigen har brug for at få næret den sorte side af hendes sjæl.

Hun lægger derfor sag an mod Elliot, ført af en advokat der råder hende til at forsøge at stemple Elliot som racist.

Der er med andre ord lagt op til lidt af et drama, der ikke bliver mindre, da Eloises småkriminielle og stofafhængige far dukker op og blander sig i retssagen.

»Black or White« er i bund og grund et diskussionsoplæg; hvem trækker race-kortet hvornår – i medier og i retssale? Hvor meget er fordomme, og hvor meget bunder i virkeligheden? Hvordan påvirker den offentlige diskurs vores holdninger, og er der egentlig nogen af os, der kan sige os helt fri for at have disse fordomme?

Det er et svært emne, som det desværre også virker, som om instruktøren, Mike Binder, selv har lidt berøringsangst overfor. Trods en gennemgribende sympatisk tone, hvor ingen for alvor er skurke eller helte, men bare mennesker med deres at slås med, er det, som om han trækker i land, lige når der er ved at komme kant på konflikten og derved uforvarende kommer til at lande i nogle lidt kedelige klicheer.

Diskussionen om race og kulturel bagage er aldrig sort-hvid. Men det er lige før, den bliver det her, hvor fronterne er trukket lige så tydeligt op som illustrationen af Elliots alkoholmisbrug – han har stort set et glas i hånden i hver eneste scene.

Hvad: »Black and White«.

Hvem: Instruktør: Mike Binder. Medvirkende: Kevin Costner, Octavia Spencer.

Hvor: Premiere i udvalgte biografer over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.