Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kunstens kyndige formidler

Nekrolog. Cand. mag. Ole Nørlyng, der i 23 år var kunst- og danseanmelder på Berlingske, er død.

Kunst- og danseanmelder Ole Nørlyng, takkede for Ridderkorset mandag d. 25. januar 2016. (Foto: Bjarne Luthcke/Scanpix 2016)
Kunst- og danseanmelder Ole Nørlyng, takkede for Ridderkorset mandag d. 25. januar 2016. (Foto: Bjarne Luthcke/Scanpix 2016)

Da Ole Nørlyng i september i år fyldte 70 år, havde både han selv og andre planlagt masser af festivitas i anledning af den runde fødselsdag. Men noget var ikke, som det skulle være med helbredet, og da fødselsdagen nærmede sig valgte Ole Nørlyng at aflyse og udskyde fødselsdagsfejringen. Siden kom kræftdiagnosen, og tirsdag aften sov Ole Nørlyng stille ind på Sankt Lukas Stiftelsens hospice i Hellerup.

Ole Nørlyng var både som skribent og underviser en dybt engageret og entusiastisk formidler af såvel billedkunst som dans og musik. I 23 år kunne Berlingskes læsere glæde sig over hans kyndige kunst- og danseformidling, inden han i 2006 rykkede videre til Weekendavisen som kunstanmelder.

Han var uddannet cand.mag. i musikvidenskab og kunsthistorie fra Københavns Universitet, hvor han efterfølgende blev kandidatstipendiat med fokus på musikken til Bournonvilles balletter. Interessen for både kunst, dans og musik forenede han i sin mangeårige undervisning på Det Kgl. Teaters Læseskole, hvor han har været en utroligt inspirerende lærer for generationer af balletelever.

Med fin pædagogisk sans har han også øst af sin store viden både som ekstern lektor på Københavns Universitet og som underviser på Folkeuniversitetet, Skolen for Moderne Dans (nu Den danske Scenekunstskole) og Idrætsskolerne i Oure. Og han har været en flittig foredragsholder om især Bournonville og dansk kunst og musik.

Ole Nørlyng har skrevet og redigeret en lang række bøger, senest »Fredensborg – kunst og kunstnerliv« og »Herman Severin Løvenskiold: Sylfidens komponist«, der begge udkom i 2015.

Sammen med Erik Aschengreen skrev han »Balletbogen«, som i anden udgave fra 1992 gennemgår hele 108 balletter. I »Apollons mange masker« fra 1998 fortalte han om kunstværkerne på Det Kgl. Teater, og Ole Nørlyngs store interesse for altertavler kom til udtryk i »Gudsfrygt, bøn og omvendelse«.

Bogen »Et Folkesagn. Fra Bournonville-idyl til syret troldspejl« skrev Ole Nørlyng efter at have været dramaturg på Nikolaj Hübbes opsætning af »Et Folkesagn« i 2011. Som dramaturg og musikalsk rådgiver har Ole Nørlyng også haft et tæt samarbejde med Peter Schaufuss om en række balletter, ligesom han har arbejdet sammen med Anna Lærkesen, Flemming Flindt og Johan Kobborg. I 2013 var han dramaturg på Gudrun Bojesens opsætning af »La Ventana« med Den Kgl. Ballet.

Sammen med Bournonville-eksperten Dinna Bjørn har Ole Nørlyng de seneste år været i gang med at etablere et Bournonville Videnscenter, og han var ved sin død i gang at skrive en bog om danske kunstnerhjem.

Ole Nørlyng blev i 2015 Ridder af Dannebrog og modtog sidste år også Ballettens Venners Applauspris.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.