Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Dødsfald

Den vrangvillige erobrer

Pelle Gudmundsen-Holmgreen var kendt som komponisten, der ikke ville være med – men billedet passede stadigt dårligere. Han blev 83 år.

PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN, KOMPONIST.
PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN, KOMPONIST.

»Jeg anser utopierne for at være ejendommelige, besnærende, befrugtende, stimulerende for vores åndelige virksomhed – men totalt umulige.«

Pelle Gudmundsen-Holmgreen ville hverken forføre sine lyttere eller stikke dem blår i ørerne. En lyd var en lyd. Var en lyd.

For eksempel da han besøgte Berlingske for et par år siden. Den danske komponist ville helst blive stående ude ved cykelstativerne! Han afprøvede samtlige klokker på de sagesløse køretøjer – for han havde opdaget, at de alle sammen lød forskelligt.

Pelle. Næsten alle var på fornavn med ham. Også fordi han ejede dette åbne væsen uden snyd og snørklede omveje. Faderen var billedhugger og gav ham et nært forhold til »barnesindet og forhåbentlig en troskyldighed i arbejdet,« har Holmgreen sagt.

Sønnen selv blev uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med debut i 1955 og arbejdede siden som signalør på Det Kongelige Teater i nogle år og som underviser på Det Jyske Musikkonservatorium.

Men hans vigtigste kirker var nok hjemmene i Hellerup og på Samsø. Hvor han ikke blev bombarderet med populærkulturens overflader. Hvor han sad alene og komponerede ro ind i verden. Han kunne rigtignok være dybt inspireret af indtryk udefra. For eksempel af irskfødte Samuel Beckett med det absurde teater. Eller af amerikanske åndsfæller som John Cage med antimusikken og Robert Rauschenberg med den civilisationskritiske pop art.

Men bevægelsen gik lige så meget den anden vej efterhånden. Avantgardister over hele verden kendte de danske komponister fra hans generation. Den store generation med Ib Nørholm, Per Nørgård og Pelle Gudmundsen-Holmgreen.

Pelles musik var i årevis synonym med strømningen Ny Enkelhed. Et værk af ham var som en af Storm Ps tegninger: Lytteren kunne følge melets vej fra pose til de færdige frikadeller. Tandhjulene skrumplede og knirkede og passede kun sammen med nød og næppe. Pelle ville ikke gøre sin musik bedre end det, den var lavet af.

Han havde et image som kværulant til det sidste. Både i musiklivet og bredere som skeptisk smagsdommer på TV. Men billedet som vrangvillig oprører passede på en vis måde dårligere for hvert år. Pelle Gudmundsen-Holmgreen rykkede stadig længere ind mod dansk musiklivs midte.

Vi har mødt ham for sidste gang. Set ham sidde ved siden af hustruen Karin Birgitte Lund, billedkunstneren bag Danmarks nuværende pengesedler. Hørt ham fortælle så engageret om verden og de unge kollegers værker og nedtone sine egne.

De verdenskendte musikere i Kronos Kvartetten og danske kolleger mindes ham lørdag 9. juli på Takkelloftet i Operaen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.