Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Nekrolog

Alle kaldte ham Max

Han var karismatisk som få og inspirerede hele generationer med et hovedværk som »Eight Songs for a Mad King«. Peter Maxwell Davies blev 81 år.

Peter Maxwell Davies. Foto: University of Salford
Peter Maxwell Davies. Foto: University of Salford

Han havde ærestitlen Master of the Queen’s Music og skabte en julesang til briternes dronning. Peter Maxwell Davies kunne i den forstand ligne en systemets mand. Men han kunne også provokere. Et hovedværk som »Eight Songs for a Mad King« til tekster af den sindsforstyrrede George III vakte furore i 1969 og fik masser af reaktionære på barrikaderne.

Davies hørte en operette af Gilbert og Sullivan som fireårig og besluttede sig den aften for et liv som komponist. Den unge komponist uddannede sig solidt i Manchester, blev hurtigt set som et af britisk musiks største talenter og fik masser af støtte fra kendte kunstnere med legendariske Benjamin Britten i spidsen. Han fortsatte studierne i udlandet og fik flere år på både Princeton University i USA og ved University of Adelaide i Australien.

Bopælen siden begyndelsen af 1970erne var Storbritanniens nordligste udkant. Nærmere bestemt Orkneyøerne med de nordiske fortidsminder og det rige fugleliv. Davies gik meget op i det lokale musikmiljø for både børn og voksne og grundlagde den internationale St. Magnus Festival på stedet. Et af hans mest elskede værker er »Bryllup på Orkney med solopgang« fra 1985 for stort orkester og et stemningsfuldt indslag af sækkepibe.

»Eight Songs for a Mad King« blev hans gennembrud. Det engang så kontroversielle værk regnes i dag for en klassiker inden for nyere musikdramatik og opføres over hele verden. Ti år senere fik Davies en lignende succes med operaen »The Lighthouse« om tre sømænds mystiske forsvinden fra et skotsk fyrtårn i 1900.

Peter Maxwell Davies nærede også varme følelser for mere klassiske former og skabte både de ti »Strathclyde Concertos«, ti strygekvartetter og ti symfonier. Han var i vide kredse kendt som modernisten med den menneskelige tone. Som en af de komponister, man kunne forstå umiddelbart.

En trist hændelse farvede slutningen af hans liv gråt: En nær ven og betroet medarbejder gennem mange havde tyvstjålet omkring fem mio. kr. fra Davies’ konto. Ugerningen blev afsløret og sendte vennen halvandet år i skyggen. Tabet af de mange penge var én ting for den store komponist. Om han kom sig over skuffelsen og sorgen, noget andet.

Et smilende væsen med følsomme ansigtsudtryk og altid engagerede blikke. Davies gjorde stort indtryk på alle, der traf ham. Der stod et lys om Dronningens musikmester.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.