Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vigtig gulerod til virksomheder

I Berlingske 14.04 kan man læse, at undervisningsminister Ellen Trane Nørby taler om muligheden for økonomiske incitamenter til virksomheder, der uddanner elever. Som bagermester kan jeg kun sige: Det var på tide!

Siden elevpræmieordningen forsvandt i 2014, er der ikke sket en positiv udvikling i antallet af underskrevne aftaler i bager- og konditorbranchen. Det samme gælder for mange andre håndværksfag i kongeriget.

Danmark har tusindvis af små og mellemstore virksomheder, som i princippet kan sørge for uddannelse til mange af de unge, der i dag er i skolepraktik. Men i virksomheder af den størrelse er man nødt til at se på økonomien, inden man underskriver en uddannelsesaftale.

For godt nok får man arbejdskraft fra dag ét, men der er også store omkostninger forbundet med at oplære en ung i et fag. Rigtigt mange påtager sig opgaven, da det er en nødvendighed for fagets overlevelse, men også ud fra et ønske om at gøre det rigtige; nemlig at sikre et ungt menneske et godt fundament at stå på og dermed en større mulighed for, at han/hun kan hjælpe med at bidrage til samfundet.

De virksomheder bør belønnes.

Så lad det ikke blive ved snakken. Sørg for at give de virksomheder, der tager ansvar, en gulerod.

Hardy Christensen, formand Bager- og Konditormestre i Danmark, Bredgade 40, 6830 Nørre-Nebel

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.