Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Dagens brev

Politiet svigter bløde trafikanter

Arkivfoto: En ung kvindelig cyklist kvæstet af højre-svingende HT-bus i Nørre Farimagsgade i København.
Arkivfoto: En ung kvindelig cyklist kvæstet af højre-svingende HT-bus i Nørre Farimagsgade i København.

I 2014 var der flere alvorligt tilskadekomne bløde trafikanter end bilister. Mens politi og vejmyndigheder har fokus på at nedbringe trafikulykker med personbiler, er de bløde trafikanter blevet nedprioriteret. Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister og fodgængere er nu større end antallet af alvorligt tilskadekomne bilister.

I 2014 var der ifølge Vejdirektoratet 764 alvorligt tilskadekomne bløde trafikanter mod 572 bilister svarende til næsten 200 flere alvorligt tilskadekomne cyklister og fodgængere. Det er næsten en fordobling i sammenligning med året før, hvor der var 111 flere alvorligt tilskadekomne bløde trafikanter end bilister.

Mens det er glædeligt, at antallet af alvorligt tilskadekomne bilister falder, er det stærkt bekymrende, at personskader med de bløde trafikanter får lov at stige uden at politi og vejmyndigheder tager forebyggende initiativer, der bare ligner en flig af den enorme investering, der er foretaget på vejene med fotovogne, trafikkontroller mm. for at nedbringe trafikulykker med bilisterne.

Fodgængere og cyklister får ikke samme forebyggende indsats af politi og vejmyndigheder i byerne, hvor de fleste uheld med bløde trafikanter sker. Manglende ressourcer og måltal fremføres typisk som årsag til politiets svigtende tilstedeværelse i bybilledet, og vejmyndighederne har heller ikke samme fokus på de bløde trafikanters sikkerhed som på bilisternes.

Det stemmer imidlertid ikke med politikernes ønske om at nedbringe antallet af trafikulykker, som er formuleret i Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan frem til 2020. Her er mantraet, at hver ulykke er én for meget. Men det kniber med at nedbringe antallet af trafikulykker i samme tempo, som kommissionen har stillet i udsigt. Målet for alvorligt tilskadekomne i 2014 var eksempelvis 1.714 ulykker, mens det faktiske tal ifølge Vejdirektoratet lå på 1.798.

Heller ikke tidligere år er der opnået det ønskede fald bortset fra trafikulykker med personbiler, hvor den massive indsats fra politiets side har virket sammen med forhøjelse af bødestørrelserne. De bløde trafikanter har også fået betragtelige forhøjelser af bøderne, men her er risikoen for at blive pågrebet stort set ikke-eksisterende.

Da justitsministeren som bekendt har lang ventetid med synligt politi i gaderne må transportministeren i mellemtiden træde til med adfærdsregulerende kampagner for de bløde trafikanter, hvis måltallene i handlingsplanen skal tages alvorligt.

Ullaliv Friis, direktør, Dansk Fodgænger Forbund

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.