Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Galopperende hul i hovedet

Mikkel Anderssons Indspark »Sygdom i systemet« kan kun bekræftes: Min datter har været med sin lille søn gennem et lige så penge- og tidsforbrugende forløb med 1813 som det, MA beskriver.

Herlev Hospital. (Foto: Christian Als/Scanpix 2011)
Herlev Hospital. (Foto: Christian Als/Scanpix 2011)

Regionen spilder millioner på, at folk tvinges til at ulejlige telefondamer, sygehuse, læger og sygeplejersker igen og igen om den samme sag. Herlevs børneafdeling er ikke beregnet på vagtlægepatienter, så det er sprøjteurimeligt at blande en sygehusafdeling ind i det. Vi taler jo om akutpatienter/nødhjælp. Om at få stillet en diagnose – og herunder måske få en blodprøve eller lignende rutine, ingen ved jo endnu, om patienten overhovedet skal behandles.

Her er der oven i købet tale om småbørn, som ingen endnu ved hvad fejler. I stedet for undersøgelse kostes folk uforskammet fra sygehus til læge og tilbage igen – måske i dagevis! Min datter var først hos praktiserende læge, så på Gentofte, hvor man virkelig ikke behandler børn(!), men kostede mor og børn videre (den fem-årige måtte med pga. weekenden) til Herlev. Mor var selv syg, af samme infektion, som børnene skulle tjekkes for, så mormor blev rekvireret til hjælp, for ingen kerede sig om det uforsvarlige i at koste rundt med en syg mor, som skulle køre bil og tage vare på to småbørn samtidig.

På Herlev hang en falsk reklame om hurtig hjælp via 1813! Vi startede i et forkert venteværelse, så i et andet forkert, og endelig over i et tredje. Da barnet endelig kom til, var den behandlende læge ikke enig med henvisende praksislæge om, hvad der skulle foretages. Hele halløjet, kørslen, tidsforbruget, nedslidningen af mor og børn, lægens tid, misbrugen af hospitalsafdelingen på Herlev… det hele var overflødigt, da intet blev i foretaget!

Et helt normalt forløb for vagtlægepatienter – og fuldstændig forkert behandlet i 1813-systemet! Tænk, hvad den uprofessionelle, uansvarlige adfærd har kostet skatteyderne! Det ubrugelige system kræver oven i købet, at folk har bil. Ellers kan man overhovedet ikke storme som en vanvittig fra praksislæge til hospital, og fra ét hospital til et andet, eller komme igen næste dag, og næste dag igen… til der (måske) er tid til en blodprøve eller hvilken rutineundersøgelse, »systemet« nægtede at udføre allerede flere dage tidligere. I tider med CO2- og miljøhysteri er det mageløst, at brugen af stadigt flere »velfærdsydelser« kræver, at folk har bil: Vi kører og vi kører for at betjene de myndigheder, der burde betjene os. Så vi endte rystede med at konkludere: Politikere af i dag er simpelthen ikke rigtig kloge, for systemer af den beskrevne art er galopperende hul i hovedet på alle planer.

Lilly B. Tang
Usserød Kongevej 84
2970 Hørsholm

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.