Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Dagens brev

Det er prisen, der styrer

SAS, Norwegian og Ryanair. De seneste måneder har mediebilledet været præget af historier om arbejdsforholdene i disse og andre flyselskaber. Imidlertid ser det ikke ud til, at flykonflikterne for alvor rykker ved, at når flyrejsen skal bestilles, sker det efter tre kriterier – pris, pris og pris.

Således viser en meningsmåling, som Epinion har foretaget for DR, at seks ud af ti danskere siger, at de er villige til at betale mere for en flybillet for at sikre, at piloter og stewardesser har ordentlige løn- og arbejdsvilkår. Men samme undersøgelse viser, at kun 17 procent nogensinde har fravalgt at flyve med et flyselskab, fordi det havde ry for dårlige lønninger og/eller dårlige arbejdsvilkår for de ansatte.

Det er en gammel sandhed, at forbrugernes handlinger ikke nødvendigvis følger deres holdninger. Alligevel er det tankevækkende, at et så massivt mediefokus ikke flytter mere. Så glem alt om arbejdsforhold, branding eller social ansvarlighed. Når danskerne sætter sig til tasterne for at bestille flyrejsen på nettet, er det stadig det billigste tilbud, der vinder. Og mit bedste bud er, at når røgen fra de igangværende arbejdskonflikter har lagt sig, vil de 17 procent være blevet til væsentligt færre.

De billige flybilletter har aflivet myten om den politiske forbruger.

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.