Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Derfor forsvarer jeg Kronprinsen

»En bissende presse kombineret med sociale medier har sat den danske elite under pres. Departementschefer, folkevalgte, bank- og zoodirektører m.fl. har de senere år været hæmningsløst angrebet. Ofte på løsagtigt grundlag. Og nu kom så turen til Kronprinsen.«

Tak til Kresten Lundegaard for de pæne ord om mit politiske virke (16. januar). Jeg iler derfor også med at svare ham, da han i tilfældet af mine udtalelser om Kronprinsens brofærd har fundet grund til at kritisere mit forsvar af ham.

Læs også: Kære Søren Pind

Jeg må sige, at jeg ikke har oplevet noget, der minder om dette. På min facebookside har sammenlagt over 26.000 givet »likes« på opdateringer om sagen. Det højeste, jeg mindes at have haft før, er omkring 4.000-5.000.

Men der har også været kritik. Personligt har jeg bare gået og ventet på, at den tendens, vi har til mobning fra offentlighedens side, også skulle ramme Kronprinsen, ja endog Dronningen selv. En bissende presse kombineret med sociale medier har sat den danske elite under pres. Departementschefer, folkevalgte, bank- og zoodirektører m.fl. har de senere år været hæmningsløst angrebet. Ofte på løsagtigt grundlag. Og nu kom så turen til Kronprisen.

Hvad er sagens fakta? Mange har skrevet til mig i deres kritik, at han udsatte sig selv og andres liv for fare. Det er forkert. Seniorforsker fra DTU, Christian Bak, fastslår i JP 15. januar, at vinden skulle have været mindst dobbelt (!) så stærk – nemlig 50 m/sek – for at der var fare for, at bilen fløj væk fra broen. En stor del af kritikken er med andre ord forfejlet. Der var ingen fare.

Læs også: Tvivl om tilladelse til Kronprinsens storebæltsture

Atter andre har sagt, at ingen andre måtte køre over. Det er heller ikke korrekt. F.eks. ville en ambulancetransport have fået lov til at krydse broen. Faren bestod i mange trafikanter med campingvogne, lastbiler mm. Ikke enkeltkøretøjer, der med forsvarlighed bevægede sig over. Det er samtidig bemærkelsesværdigt at notere sig direktøren for Sund og Bælt, Leo Larsens udtalelser i Ekstra Bladet. Han lægger ikke skjul på sin hæmningsløse foragt for monarkiet, og at han er aktiv politisk republikaner. Han har ikke været nogen hjælp ift. offentlighedens oplysning i sagen.

Slutteligen er der dem, der mener, at det er forkert, at Kronprinsen får lov til at krydse broen, hvis andre ikke får lov. Til dette er at sige, dels af decorum, dels af sikkerhedshensyn, at det havde været helt uholdbart at lade Danmarks kronprins sidde i tre timer i en kø et sted på Fyn. Man kan oven i også diskutere, hvordan det havde stillet arrangørerne i Herning, såfremt Kronprinsen var blevet væk.

Læs også: Vindforsker: Kronprinsen var ikke i fare under stormfuld brotur

Det er mærkeligt, at folk i denne sag ingen tillid har til PETs jugement. Det har bl.a. indeholdt, at det var vigtigt at få Kronprinsen frem og tilbage så hurtigt som muligt. Set i lyset af Danmarks situation og trusselsbillede – samt almindelige decorumhensyn til den kongelige familie – er det en vurdering, jeg til fulde deler.

Tilbage står en statsminister, der har underkendt dette skøn – og en kronprins, der af en bissende offentlighed blev bragt til at sige undskyld på et løsagtigt grundlag. Det kan vi ikke være bekendt. Tror nogen i øvrigt virkelig, at en dansk præsident ville have holdt tilbage? Så tænk Ritt Bjerregaard i stillingen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.