Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Livet er altid kun et hjerteslag fra at slutte

Træk vejret og vær taknemmelig. Over, at du overhovedet kan trække det. Det er jeg.

Chefredaktør på Berlingske, Jens Grund
Chefredaktør på Berlingske, Jens Grund

Jeg havde forberedt mig på, at min klumme skulle handle om, at vi er blevet en nation af brokkerøve. Det skal den stadig, men bare på en helt anden måde, end jeg havde forestillet mig.

For 14 dage siden blev min dejlige svigersøn, Nicolai på 27 år, nemlig uden varsel ramt af en stor blodprop i hjertet. Et fysisk pragteksemplar i topform, officer i forsvaret og med fremtiden foran sig sammen med min 23-årige datter i deres nye lejlighed på Frederiksberg.

Indtil lørdag den 29. maj, et par timer efter at Nicolai havde været ude og spille australsk fodboldkamp.

Men lad mig begynde et andet sted: Nogle uger før tabte jeg min krop ned i den knaldrøde lædersofa uden for crossfit-lokalet, hvor ejendomsmægleren og jeg pibende trak vejret igennem tuden på drikkedunken efter træning.

Vi faldt i snak om - ja, naturligvis - hussalget, da han begyndte at brokke sig: Over kunder, der ikke længere vil tolerere den mindste fejl ved et hus, før de sætter advokat på. En skæv fodliste kan få helvede til at bryde løs - hvor køber før blot kontaktede sælger og fik det fikset eller fiksede det selv.

Danskerne er blevet nogle brokkerøve, prustede han - og strejfede en nerve i mig.

For han har ret. Vi klager: Over køen i supermarkedet, over hundelorte på fortovet, naboens grilldunst, håndværkeren, forsinkede fly og tog - og skæve fodlister.

Vi lever i et land, hvor autoritetstroen er lav og skattetrykket højt. Vi betaler for det, så vi har også ret til at klage. Med et hav af klageinstanser er mulighederne rige. Klagekulturen er udtryk for et samfund, hvor vi er blevet så forkælede og så kritiske forbrugere, at enhver oplevet uretfærdighed efterhånden udløser en retfærdig harme og en klage.

Vi klager også over frontløberne i det offentlige; læreren, betjenten, lægen. Hvilket bringer mig tilbage til Nicolai.

Den 29. maj kom min datter hjem og fandt ham forpint af brystsmerter på sofaen, ringede til 1813, som tilbød at blive hængende for at guide min datter, hvis han skulle få hjertestop, og sendte en ambulance med en paramediciner, der gav ham blodfortyndende medicin og kørte ham til Frederiksberg Hospital.

Selv om ingen rigtigt havde fantasi til at tro - heller ikke os - at han havde en blodprop, valgte lægerne at overføre ham til Akut hjertemedicinsk afdeling på Rigshospitalet. Her fandt de en stor blodprop i hjertet, og natten til mandag fik Nicolai det rigtigt skidt - pulsen faldt til 26 - og lægerne måtte give ham en pacemaker. Da troede min datter, at hun mistede sin elskede.

I onsdags tog Nicolai efter 11 dages indlæggelse selv elevatoren ned fra 14. sal på Riget - uden pacemaker - og med beskeden om, at han slipper næsten uden men. Læger og sygeplejersker har været fantastiske, gjorde alt for at behandle ham og finde årsagen til blodproppen. Sågar rengøringsassistenten puslede om ham.

Mysteriet om hans blodprop får vi aldrig opklaret, måske skyldtes den et knæ i brystet under en kamp ugen før. Men min pointe er: Brok dig, når du er død. Eller vent, indtil du for alvor har haft brug for andres hjælp. Svigter den, så klag. Indtil da: Træk vejret og vær taknemmelig. Over, at du overhovedet kan trække det.

Det er jeg.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.