Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.
Klumme

En dag i Borgerservice: Glemte vi noget? Glemte vi nogen?

Bodil Jessen.
Bodil Jessen.

Jeg var oppe på kommunen forleden. Det er mange år siden, jeg var der sidst, for jeg klarer mig selv med min computer som de fleste hertillands. Rådhuset var blevet bygget om, der var kommet nye parkeringspladser, og ved indgangen til Borgerservice skulle man på en stor skærm trykke sig frem til et nummer i den rigtige kø.

Jeg indtog venteposition blandt caféborde, brochurer og legesager. Mit nummer lyste op, og jeg gik til skranken og forklarede mit ærinde. Kort efter blev jeg revet ud af mine egne tanker af en ekspedition ved naboskranken.

En mand forklarede noget om et nyt sygesikringskort eller noget i den stil. Jeg forsøgte stadig at koncentrere mig om mit eget, men de talte højt ved siden af.

Damen fra Borgerservice: »Det skal du søge om på borger.dk.«
Manden: »Jeg har ikke en computer.«
Damen: »Vi har en lige derovre. Den må du bruge.«
Manden: »Jamen, jeg kan ikke bruge en computer.«
Damen: »Har du NemID?«
Manden: »NEJ. Jeg kan ikke bruge computer.«

Damen fra Borgerservice sagde, at hun lige skulle spørge en anden og gik. Jeg vendte igen tilbage til mit eget. Alt var roligt, tingene skulle nok ordne sig. Kort efter var hun tilbage.

Damen: »Du skal ringe til Udbetaling Danmark. Jeg kan give dig deres nummer.«
Manden: »Jamen, det kan jeg ikke.«

Damen gentog, at han skulle ringe til Udbetaling Danmark, og at han kunne få nummeret af hende.

Manden sagde - irriteret og opgivende - at det kunne han bare ikke. Han vendte sig og gik.

Jeg tror, alle tilstedeværende havde en dårlig smag i munden – inklusive damen fra Borgerservice, der vendte tilbage til sit skrivebord og bestemt ikke lignede en, der selv syntes om situationen.

Men hvad er det, der sket med os som samfund? Vi er så mange, der lever i digitaliseringens og effektiviseringens overhalingsbane, at vi ikke længere har tid til at vente på dem, der knap er nået ud i krybesporet.

Vi er blevet vant til, at alle jonglerer med NemID og selvbetjeningsløsninger, og vant til at vi skal ringe til offentlige instanser, der byder velkommen med maskinstemmer og telefonsvarermenuer, der er lige så lange som en ph.d.-afhandling, og vi ved godt - alle vi i overhalingsbanen - at når stemmen er færdig, skal vi indtaste CPR-nummer, efterfulgt af firkant, og vi skal taste 3, hvis der er bøvl med barselsdagpengene, og 4, hvis vi har spørgsmål om vielse eller kørekort.

Og så stod han dér, ham manden, en fredag i Borgerservice. Stod dér og insisterede på at få hjælp af et 37 grader varmt menneske med puls, glutenallergi, fodvorter og hvad vi nu alle sammen render rundt med.

Han havde brug for et håndholdt, hjælpsomt menneske, der ikke er en maskinstemme, en app eller en algoritme.

Et rigtigt levende menneske. Har vi råd til at give ham det? Har vi tid?

Glemte vi noget i farten? Glemte vi nogen?

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.