Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Over 20.000 danskere på Twitter

En ny opgørelse viser, at der er mere end 20.000 danskere på Twitter. Over halvdelen er dog ikke aktive. I aften holder de aktive fest.

En af det sociale internets mest hypede tjenester det seneste år er Twitter, hvor du med 140 tegn kan levere og modtage budskaber fra mennesker over hele verden.

Potentialet i tjenesten udvides nærmest dagligt, og herhjemme viser en ny opgørelse fra Overskrift.dk, at der lige nu er mere end 20.000 danskere på Twitter. Ny statistik viser dog, at halvdelen ikke er aktive og omfanget i brugen ikke er overvældende. Til gengæld er der en hård kerne, som bruger mediet aktivt. Og i aften holdes der fest - i den virkelige verden - og den kan også følges på Twitter via #twestival-tagget.

Statistikken på Twitter er udarbejdet af Stefan Bøgh-Andersen fra Overskrift.dk, der står bag tallene og som løbende overvåger den danske blogosfære og dermed også mikroblogs som Twitter. Tre pct. af Twitterbrugerne karakteriserer han som "snakkehoveder", dvs. folk der har opdateret deres Twitter-profil over 1.000 gange.

Og af disse “snakkehoveder” står de mest aktive 319 tilsammen for halvdelen af alle tweets lavet af samtlige 20.000 danske twittere. Det betyder altså, at de mest aktive 1,6% af alle danske twittere har stået for halvdelen af alle tweets!

Globalt er der cirka 15 millioner meget aktive twittere. 

Danske twittere giver mest

Netop i aften finder "snakkehovedernes" årlige festival sted, idet omkring 300 aktive Twitterbrugere mødes til en såkaldt Twestival i Pumpehuset kl. 19.

Twestivallen i København er en succes, allerede før arrangementet har fundet sted. Danske twittere har doneret knap to dollar pr. 1.000 indbyggere, hvilket er næsten fem gange så meget som det næstmest gavmilde land, Canada. Der er flere tilmeldte i København end i Twitters hjemby, San Francisco.

Formålet med Twestival er at indsamle penge til et godt formål. 
Det indsamlede beløb forud for arrangementet beløber sig til over 55.000 kroner. 

Læs også: Twittere holder festival
 
På scenen i aften i Pumpehuset optræder bl.a. sangerinden Marie Fisker. Da hendes album »Ghost Of Love« udkom sidste år, fik den 5 (ud af 6) stjerner i Berlingske Tidende. DJ Le Gammeltoft vender plader, mens arrangørerne gør klar til aftenens hovedattraktion, som er et omfattende lotteri. Her kan man bl.a. vinde billetter til Roskilde Festival og mobiltelefoner, som endnu ikke er i salg. Lotteriet har præmier for i alt 45.000 kr.

De to kvinder på programmet er naturligvis også aktive på Twitter som hhv. MarieFiskerDK og legammeltoft. Derudover er iværksætteren Morten Lund på scenen og fortæller om at satse, tabe og komme tilbage på banen igen.
 
Mød hovederne

For de fleste twittere er det muligheden for at møde andre twittere offline, som trækker. Det handler om at se ”snakkehovederne”, som en af aftenens deltagere Henrik Lemvig udtrykker det via Twitter med reference til det lille billede af folks ansigter, som følger med hver besked på Twitter. Andre nævner muligheden for at møde nye bekendtskaber, få fagligt input og støtte den gode sag som den primære attraktion.
 
Med en ny applikation til sin iPhone kan man følge Twestival over hele verden. Har man hverken mulighed for at deltage i en twestival eller tilgå twestival på en iPhone, kan man ty til internet-radioen Twestival FM med musik fra hele verden.

Sådan kan du deltage i Twestival:

Køb billet til arrangementet

Se hvem der kommer – og følg dem på Twitter

Når du twitter om Twestival, skriv #cphtwestival eller #aaltwestival i enden af dit tweet.
Følg Twestival Cph og Twestival Aalborg på Twitter 
 
Følg Berlingske på Twitter

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.