Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nyt søfartsmuseum ved Kronborg

Danmark får et nyt søfartsmuseum tegnet af arkitekten Bjarke Ingels. Museet bliver placeret ved siden af Kronborg Slot, hvor det indgår i et kommende kulturelt kraftcentrum. VIDEO: Se modelvideo af det kommende søfartsmuseum

Arkitekten Bjarke Ingels og hans tegnestue – Bjarke Ingels Group – har vundet konkurrencen om et nyt dansk søfartsmuseum.

Bjarke Ingels Group – eller BIG – besvarede konkurrencen med et meget enkelt forslag, der tager udgangspunkt i en eksisterende, 150 m lang tørdok, der har været en markant del af Helsingør Værft. Det betyder, at det nye museum i udstrakt grad underordner sig det landskab, der ligger omkring Kronborg, og som i de kommende år for en stor dels vedkommende tilbageføres til det udseende, det havde omkring 1800, samtidig med at en række andre kulturelle aktiviteter flyttes til området. Museet har tidligere haft til huse på selve Kronborg.

BIGs måde at disponere museumsbyggeriet på betyder, som det hedder i dommerbetænkningen, at tørdokkens bund, der ligger otte meter under terræn, kan blive et nyt og særegent, offentligt byrum velegnet til en række aktiviteter; også af sportslig karakter.

Ad forskellige ramper kan man bevæge sig op og ned i tørdokken og ind i samlingerne, ligesom det bliver muligt at køre over den 25 m brede dok takket være en bro, der tilpasses områdets øvrige infrastruktur. Det er således også via broen over tørdokken, at man kommer ind til Kronborg.
Selve museet er placeret i den mere end hundrede år gamle tørdoks betonvægge og altså gravet ind i jorden.

Ifølge planen opereres der med en række – også lysmæssigt – afvekslende udstillingsrum, som den besøgende bevæger sig igennem. Det samlede antal udstillingskvadratmeter er beregnet til 6.000. Byggeriet skulle give mange muligheder for administration, undervisningslokaler og mødesale og fremtræder i dommerbetænkningen meget overbevisende. Det nye museum, der kommer til at koste tæt ved 300 mio. kr., forventes færdigt ved årsskiftet 2011/12. Midlerne er tilvejebragt gennem tilsagn fra en lang række fonde.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde fortæller om dansk søfart frem til den tidlige middelalder, og det er herfra og til vore dage, Handels- og Søfartsmuseet har sit undersøgelsesområde. Søfartsmuseet rummer altså skibsmodeller, genstande, billeder og andre form for dokumentation af dansk skibsfart siden 1400-tallet. Af planerne for det ny søfartsmuseum fremgår det blandt andet, at en hovedvægt fremover vil blive lagt på de seneste hundrede års skibsfart, ligesom fremme af informationsteknologi og formidling rettet mod børn og unge vil blive prioriteret. Det er desuden tanken at placere en række bevaringsværdige skibe af historisk betydning i en nærliggende dok.

Søfart er en særdeles afgørende del af Danmarks historie, og økonomidirektør i Danmarks Rederiforening, Dan Pode Poulsen, lægger ikke skjul på, at det nye museum udover forpligtelsen til at indsamle, forske og formidle også gerne må være et videncenter, der fungerer som et udstillingsvindue for erhvervet. Dansk skibsfart flytter ikke mindre end ti procent af verdenshandlen i dag. Erhvervet beskæftiger direkte eller indirekte 100.000 mennesker.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.