Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Kampen om militærflyene: Målet er i sigte

Danmarks indkøb af omkring 30 nye kampfly har sat de professionelle lobbyister på overarbejde på Christiansborg. Tre flyproducenter konkurrerer om milliarderne i Danmarkshistoriens største offentlige indkøb.

Æren tilfalder altid nogle andre. Når det lykkedes at få ændret en lovgivning eller indgå en kontrakt, så er det aldrig lobbyisten, der bliver hevet frem og takket for indsatsen. Det vil det heller ikke være, når politikerne inden oktober beslutter hvilken flyproducent, der skal indledes forhandlinger med om Danmarkshistoriens største offentlige indkøb af omkring 30 nye kampfly. Men bag kulissen kæmper en mindre hær af danske toplobbyister for hver sin flyproducent i et forløb, der af mange betragtes som det mest intense og professionaliserede lobbyarbejde i dansk politik hidtil. Tidligere spindoktorer for toppolitikere som Bendt Bendtsen (K) og Poul Nyrup Rasmussen (S) er vendt tilbage til Christiansborg for at lave lobbyisme for Boings F18 Super Hornet, Gripen Next Generation eller F35 Joint Strike Fighter.

ONSDAG AFTEN I DENNE UGE indgik et historisk bredt flertal på Christiansborg et nyt forsvarsforlig, som lægger op til, at Danmark skal købe omkring 30 nye kampfly til erstatning for forsvarets nuværende 48 F16 fly. Ifølge forliget skal den endelige principbeslutning om anskaffelse af nye fly og ikke mindst typevalg tages på baggrund af en miliærfaglig anbefaling til efteråret. I det øjeblik er der lagt op til powershopping for ti milliarder kroner. Det har fået lobbyisterne til at sætte ind i en afgørende slutspurt. Venstres medlem af forsvarsudvalget Karsten Nonbo og Socialdemokraternes finansordfører Morten Bødskov havde da også svært ved at skjule begejstringen, da de i sidste uge iført jagerpilottøj var klar til at lette i hver sin F18 Super Hornet fra flyvestation Skrydstrup. Med god grund, mener flyentusiasten Andreas Krog, som på sin blog skriver, at der var tale om én times flyvetur i 140.000 kroners klassen, hvis politikerne selv skulle have købt sig til oplevelsen.

»Det er smørelse af politikerne fra Boings side. Det viser noget om, hvor mange milliarder, der er på spil, når to F18 Super Hornet mellemlander i Skrydstrup for at give flere politikere en flyvetur, selv om de ikke har nogen faglige kvalifikationer for at bedømme flyets evner i luften,« siger Andreas Krog, der i det seneste halvandet år har blogget om de nye jagerfly i sin fritid.

Han ser Boings charmeoffensiv som udtryk for et effektivt lobbyarbejde over for politikerne. Lobbyisterne har også fået øje på Andreas Krog, selv om han med lidt under 1.000 ugentlige besøg på sin blog er en lille fugl i luftrummet af informationer om de nye jagerfly.
»Det viser noget om, hvor grundigt lobbyisterne går til værks i den her sag. Jeg kan dårligt nok passe mit almindelige arbejde for al den kaffe, som de gerne vil drikke med mig,« siger Andreas Krog.

I slutningen af april inviterede Boing ham med på en fire dages pressetur til USA. Modsat de øvrige journalister på turen måtte Andreas Krog tage fri fra arbejde for at komme af sted, men så var der også besøg på Naval Air Station Oceana, hvor F18 flyene har hjemme og i Saint Louis, hvor de produceres.

2.000 KRONER I TIMEN. Det er den typiske pris for en lobbyist i topklassen, som kan hjælpe dig med at fremme dine budskaber blandt meningsdannere, på Christiansborg og i pressen. En sådan lobbyist er Annette Juhler Kjær, der med sit one-woman-firma Juhlers.com repræsenterer Boing i Danmark. Som tidligere spindoktor for økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) kender hun det politiske system indefra, og som tidligere vært på TV-Avisen og TV2-Nyhederne ved hun, hvordan journalisterne tænker ude på redaktionerne.
»Mit kendskab til det politiske apparat, medierne og industrien betyder, at jeg kan hjælpe Boing med at navigere inden for den trekant, hvor beslutninger i Danmark træffes. Boing har haft brug for at rykke hurtigt i Danmark. Derfor er en stor del af min opgave at fungere som kulturtolk, for at undgå at nogen føler sig løbet over ende,« siger Annette Juhler Kjær.

Mens Lockheed Martin (JSF) og svenske Saab (Gripen) har været med i kapløbet om at levere de nye fly helt fra begyndelsen, så kom Boing først med på et afbud fra Eurofighteren. Ankomsten for kun et halvt år siden betød, at Boing var bagud på point fra begyndelsen. Til gengæld har den amerikanske flyproducent haft fordel af, at F18 Super Hornet er det eneste af de tre fly, som allerede er i produktion og har været i kamp.

»Boing kan levere et kendt fly til en garanteret pris og til tiden. Derfor er det oplagt at vise varen frem i Danmark, hvor store udviklingsprojekter som IC4-toget og spionflyet Tårnfalken mildt sagt har været problematiske. Jeg skal ikke bedømme, hvad politikerne og de øvrige stakeholders kan bruge en prøveflyvning til, men jeg ved, at de 10-12 personer, som var oppe at flyve, var rigtig glade for at være med,« siger Annette Juhler Kjær.

Allerede i februar udpegede hun mellem 100 og 150 såkaldte stakeholders, som Boing inviterede til reception i en hangar i Københavns Lufthavn. Her var der pindemadder, og en rød løber førte frem til to F18 Super Hornet, så folk kunne se varen med deres egne øjne.

SOCIALDEMOKRATERNES forsvarsordfører John Dyrby Paulsen holder til i den del af Christiansborg, som kaldes Proviantgården. Et enkelt blik på vindueskarmen i hans kontor afslører, at Boing bestemt ikke er de eneste, som ønsker at gøre opmærksom på sig selv. Her står et modelfly af F18 Super Hornet side om side med et modelfly af Gripen Next Generation. Der går sjældent mere end en uge imellem, at en af de tre flyproducenters lobbyister kontakter John Dyrby Paulsen for et møde eller for at give deres version af den seneste avisartikel om indkøb af nye kampfly. Socialdemokraternes forsvarsordfører takker af princip nej til middagsinvitationer, men giver gerne flyproducenterne og deres lobbyister en kop kaffe på sit kontor.

»Det er helt klart os politikere, der skal sætte grænsen for, hvad vi vil modtage, og hvilke betalte ture vi vil takke ja til. Jeg kan både komme på jagt og tur med familien, hvis jeg har lyst. Det er ikke nødvendigvis flyproducenterne, som inviterer, men ambassaden eller et andet firma, som sørger for, at du mødes med de rette folk fra flyindustrien. Jeg er ikke interesseret i den slags,« siger John Dyrby.

PÅ INTERNATIONALT PLAN har flyindkøb og bestikkelse vist sig, at være en ikke sjælden cocktail. I februar 2007 bragte svensk TV (SVT) en dokumentar, som handlede om, at Saab og den britiske våbenfabrikant BAE Systems havde forsøgt at sælge Jas-39 Griben til udlandet ved hjælp af hemmelige aftaler om millionerstatning. Det førte til forundersøgelser om bestikkelse i flere lande, men så sent som i denne uge opgav den svenske chefanklager, Christer van der Kwast, at rejse sag imod Saab. Trods belastende omstændigheder for Saab ville det ikke være muligt at føre bevis for, at repræsentanter for Saab bevidst har medvirket til at udbetale bestikkelse, lød begrundelsen.

FOR TRE ÅR TILBAGE valgte militærforsker Mikkel Vedby Rasmussen helt at undgå al kontakt med flyindustrien, fordi han på det tidspunkt var ved at lægge sidste hånd på en rapport om Danmarks behov for kampfly. Men i dag bliver han også kontaktet af og har mødtes med repræsentanter for de tre flyproducenter.
»Jeg deltager i den offentlige debat om det her spørgsmål, og det er formentlig årsagen til, at de gerne vil i kontakt med mig. Jeg tager ikke parti for et bestemt fly, men er selvfølgelig interesseret i at få flest mulig informationer om dem,« siger Mikkel Vedby Rasmussen, chef for Dansk Institut for Militære studier, der ligger på Svanemøllens Kaserne i København.

Han tilslutter sig den generelle opfattelse af, at Joint Strike Fighter helt fra begyndelsen har været storfavorit, fordi Danmark som partnerland er med i udviklingen af flyet og allerede har investeret mange millioner i det. Samtidig er Dansk Metal og store dele af industrien gået til kamp for JSF, fordi de mener, at flyet vil bidrage med flest nye arbejdspladser og udviklingsopgaver på de danske virksomheder.

»Politikerne har sagt, at hensynet til arbejdspladser ikke er afgørende for, hvilket fly de vælger. Men selvfølgelig er Lockheed Martin også i kontakt med organisationer som Metal og DI, for det er jo heller ikke uvæsentligt,« siger Morten Lintrup, seniorrådgiver i Primetime, der er hyret af Lockheed Martin.

Det er den tidligere konservative generalsekretær Peter Sterup, der er hovedejer af Primetime, hvis konsulenter er kendt for deres diskrete færden i den politiske kulisse og usædvanligt gode netværk på Christiansborg. Et perfekt match til Lockheed Martin, påpeger flere kilder med henvisning til, at flyfavoritten ikke har behov for at fare lige så synligt frem, som deres to konkurrenter.

I LØBET AF DET SENESTE ÅR har Folketingets forsvarsudvalg været på besøg hos alle tre flyproducenter i USA og Sverige. De har haft mulighed for at stille spørgsmål til både piloterne og virksomhedernes topdirektører. Alligevel er de fleste politikere helt indforstået med, at lobbyisterne fortsat ønsker at være i kontakt med dem.

»Inden jeg kom i Folketinget havde jeg indtryk af, at lobbyisme var noget halvsuspekt noget. Men i dag opfatter jeg lobbyisterne som advokater for et bestemt produkt. De udfører deres arbejde åbent og ærligt og er med til at klæde politikerne bedre på. Hvis ikke vi havde lobbyister, måtte vi opfinde dem,« siger Helge Adam Møller, forsvarsordfører for de konservative.

Som premierløjnant og tidligere soldat ved Jægerkorpset er Helge Adam Møller interesseret i kampfly ned til mindste detalje. Slipset med de små Gribenfly er en detalje ved hans påklædning, som vidner derom. De ivrige armbevægelser siger det endnu mere tydeligt.

Hos Saabs PR-bureau forventer partner Christian Ejvin Hjort-Andersen, at lobbyarbejdet omkring Gripen Next Generation og de øvrige kampfly kan få stor betydning for den danske Public Affairs branche på længere sigt. Fordi kontrakterne er så store og arbejdet har strakt sig over et forløb på næsten to år, har der været mulighed for en hidtil uset professionalisering. Hver uge mødes Christian Ejvin Hjort-Andersen for eksempel med repræsentanter fra Saab og deres Public Affairs bureau på sagen Rud Pedersen A/S, som repræsenteres ved Jan Juul Christensen, tidligere presserådgiver for statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S).
»Der bliver brugt rigtig mange konsulenttimer på det her. Det er med til at professionalisere vores verden yderligere. Selv om der vil gå flere år, inden vi ser lignende kontrakter, så er det en rampe, der skyder os ind i en ny version af Public Affairs i Danmark,« siger Christian Ejvin Hjort-Andersen, partner i Grøn Ejvind Andersen A/S.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.