Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Forsvaret glemte plads til soldater i ny bil

En ny terrængående firhjulstrækker til de udstationerede soldater i Afghanistan blev så tung, at den ikke må køre med soldater og våben. Nu skal en del af ekstraudstyret pilles af de 20 indkøbte biler.

Tegning: Claus Bigum
Tegning: Claus Bigum

20 moderne Toyota Landcruisere, der for flere uger siden skulle have kørt danske soldater rundt i de afghanske bjerge, står stadig på dansk lerjord ved Hærens Materielkommando, hvor de bliver stående mindst et par uger endnu.

Bilerne hører til de absolut tunge i klassen af store terrængående biler, og dansk forsvar har af hensyn til soldaternes sikkerhed og risikoen for vejbomber købt en pansret udgave, som kan beskytte soldaterne mod mindre sprængstykker.

Da der er langt mellem tankstationerne i Afghanistan, er bilerne også blevet udrustet med ekstraudstyr som et spil til at trække bilen fri, en solid tagbagagebærer til ekstra opbakning, radio, en stærk kofanger og holdere til geværer. Alt sammen nyttige ting, som har bragt prisen på køretøjet op på 1,2 millioner kroner stykket. Eller i alt 24 millioner kroner - uden afgifter.

Desværre er panser og udrustning også temmelig tungt. Så da materielkommandoen og de militære bilinspektører lige skulle veje bilen før typegodkendelse og afskibning, måtte man konstatere, at vægten, inklusive tre soldater, en tolk samt våben, mad og vand ville bringe totalvægten op på 4.900 kg.

Desværre er totalvægten fastsat til 4.500 kg.

Derfor har Hærens Materielkommando nu sat en undersøgelse i gang for at klarlægge, hvilke af hærens operative krav er vigtigst - og derpå smide alt ekstraudstyr af, som kan undværes. Mindst 400 kg skal smides væk igen.

»På grund af truslen om vejbomber var projektets hurtige gennemførelse prioriteret meget højt, og derfor løb vi en risiko for, at vi først sent erkendte vægtforøgelsen. Og vi er utrolig glade for, at vi her afsluttende har erkendt problemet,« forklarer presseofficer Lars Krogh.

Indkøbet og udrustningen af de 20 biler blev sat i gang i november og har således foreløbig varet godt et halvt år.

»Forsinkelser kan ikke altid undgås, men et halvt år er lang tid at vente,« siger Dansk Folkepartis forsvarsordfører, Hans Christian Skibby.

Han rejste sagen over for forsvarsminister Søren Gade (V) efter henvendelse fra soldater, der i ventetiden kører i gamle upansrede biler.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.