Ikea genopliver 1950'er-favorit

IKEA er på banen med en ny kollektion, og et af hovedværkerne er en nyfortolkning af den øreklapstol, som var IKEAs grundlæggers favoritstol, og som prydede forsiden af den svenske møbelkædes katalog tilbage i 1951.

Boligens bibel. Sådan kunne man nok lidt storladent kalde IKEA-kataloget, der snart rammer de danske hjem og i det en ny kollektion fra det svenske møbelhus.

Mange af de nye produkter har et yderst moderne udseende, fremstillet af ditto materialer, og det gælder sådan set også øreklapstolen på forsiden af kataloget.

Alligevel er der faktisk her tale om en gentagelse. For Strandmon-lænestolen, der har fået ærespladsen på forsiden, er en nyfortolkning af IKEAs grundlægger Ingvar Kamprads favoritstol.

Tilbage i 1950erne havde øreklapstolene sin storhedstid. Ingvar Kamprad bad derfor en lokal møbelfabrikant om at lave en god version af det populære møbel, som var til at betale. Det blev til MK stolen og startskuddet til IKEA.

I 1951 prydede stolen forsiden af IKEA-kataloget, og det inspirerede svenskerne til at producere en ny udgave til 2013-kollektionen. Så nu står der altså atter en øreklapstol på forsiden af kataloget, og den lille ekstra finesse er, at stolen på 2013-forsiden faktisk er Ingvar Kamprads egen MK stol, som har været inspirationskilde til den nye Strandmon-model.

Og selv om der er over 60 år imellem de to versioner, så har de stadig meget tilfælles, forklarer IKEAs kommercielle PR-ansvarlige, Dorte Harder:

»Det er dejligt, at resultatet blev så vellykket, da stolen for os repræsenterer alt det, som IKEA står for i dag: Godt design, god kvalitet til priser, hvor de fleste kan være med. Lænestolen er også et bud på en lidt anden stilretning, end man sædvanligvis ser fra IKEA og viser, at vi hele tiden forsøger at tilpasse os tidsånden og lave forskellige produkter. Vi tror på, at vi med Strandmon har lavet en ny IKEA-klassiker, som vil komme til at stå i mange hjem.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.