Du er logget ind

Din profil kan bruges på berlingske.dk, business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vidste du det om musik i hjemmet? Så meget forbedrer det din livskvalitet

Det er på tide at betragte musikken som en del af indretningen, for musikken er afgørende for den stemning, du skaber i dit hjem – og det liv, du lever i det.

Når du husker tilbage på begivenheder og relationer, kan du garanteret knytte noget bestemt musik til dem. Den sang, du hørte igen og igen første gang, du fik knust dit hjerte, det band, du var hengiven fan af, det nummer, du og din ekskæreste udnævnte til »jeres sang«. Din mors kærlighed for Gasolin, Abba eller Trille, og din fars besættelse af AC/DC, Led Zeppelin eller Shu-bi-dua, der blev soundtracket til din barndom og altid vil bringe dig tilbage.

Musik frembringer nemlig minder på samme måde som dufte, og ligesom dufte er musikken i den grad med til at skabe stemninger – ikke mindst i hjemmet. Men for mange af os eksisterer musik ikke længere som en naturlig del af hverdagen i vores hjem.

Det amerikanske firma Sonos, der siden 2002 har produceret højttalere, har lavet en stor undersøgelse af vores forbrug og vaner, når det gælder musik. De opererer med begrebet »the silent home«. Hjemmet, hvor vi hver især har vores telefoner, iPads, computere, og hvor vi med hovedtelefoner sidder i hvert vores rum og lytter til hver vores musik eller podcasts.

The silent home er resultatet af den udfasning af musikanlæg, vi har set i hjemmene særligt det seneste årti. Pladerne blev til cd’er, vores musikanlæg blev mindre og mindre, indtil de fleste af os helt skilte os af med anlæg og højttalere. For slet ikke at tale om, at vores cd’er langsomt blev udraderet fra hjemmet i takt med, at streamingtjenesterne online blev bedre og bedre. Men den udvikling er ved at vende. Nicola Kragh Riis, der er boligredaktør på Alt for Damerne og chefredaktør på Boligliv, nikker genkendende til tendensen – både hos sig selv, og når hun vender blikket udad.

»Jeg kan mærke, at jeg selv har haft lyst til at få musik i mit hjem. Jeg tror, det handler om at dele med hinanden. Vi lever så meget af vores liv på skærme, hvor vi er en del af forskellige universer og sociale medier. Vi kører så meget i vores eget spor, men samtidig har vi et indbygget menneskeligt behov for at dele med andre – ikke bare på Facebook, men være sammen om oplevelser, og det er det, musik kan. Den samler os og giver os fælles oplevelser og udvekslinger i stedet for at sidde i hver vores verden. Tendensen med lyd i boligen er en del af en ny fællesskabsbevægelse i hjemmet, hvor vi gerne vil bruge mere tid sammen, og musikken er også med til at fortælle historier om, hvor man er, og hvor man har været. Alle har nok også oplevet at sidde i en bil med andre og høre musik og synge med, og bare det at være i det øjeblik, hvor man deler, er fantastisk, og den oplevelse vil vi også gerne ind i vores hjem. Og hvis det skal lade sig gøre, skal højttalerne være lækre og passe ind i hjemmet,« siger Nicola Kragh Riis, der oplever, at der flere og flere firmaer, der beskæftiger sig med design af højtalere.

Alle Sonos-højttalere forbindes trådløst med din telefon, iPad, computer eller anden device, og du kan nemt indstille musikken til dine forskellige højttalere. Fotos: PR
Alle Sonos-højttalere forbindes trådløst med din telefon, iPad, computer eller anden device, og du kan nemt indstille musikken til dine forskellige højttalere. Fotos: PR

»Når man skal købe højttalere, er man ikke nødt til at vælge store sorte hifi-firkanter. Højttalerne er blevet mindre og bedre, og med alle de nye lanceringer er der designmæssigt noget for enhver smag. Og det er nyt, at man faktisk kan se højttalere som designobjekter, der passer ind i indretningen, og mange vælger i lige så høj grad efter udseende, fordi kvaliteten er i orden,« forklarer Nicola Kragh Riis.

Få musikken tilbage

I den nye undersøgelse, der hedder »The Music Makes It Home Study«, undersøger Sonos, hvordan musik i hjemmet kan ændre den måde, vi forbinder os og interagerer. Undersøgelsen baserer sig på 30.000 mennesker fordelt i otte forskellige lande, og resultaterne taler i den grad for, at vi må have musikken ind som en integreret del af indretningen igen.

F.eks. er der mere romance i hjem med musik, hvor de dyrker 67 pct. mere sex end i hjem uden musik. Og musik i stuerne kan faktisk også gøre os mere lykkelige. 43 pct. af de adspurgte følte sig ekstremt elskede, hvilket er en stigning på 87 pct. i forhold til før, der var musik i hjemmet. Og endelig gør musik det en smule sjovere at udføre dagens sisyfos-projekter, hele 83 pct. finder det lettere at komme igennem dem med musik, og 50 pct. nyder at lave mad med musik til, hvilket fører til, at de bruger 20 pct. mere tid sammen i køkkenet.

»Mange tænker slet ikke over, at musikken er presset ud af hjemmet, men når de hører musik, længes de efter at få kreativitet, sang og dans tilbage i hjemmet. Vores mål er at få musikken tilbage i hjemmet, og vores undersøgelser viser, at musik bringer mennesker sammen i deres hjem, og at musik får folk til at bruge mere tid sammen. Musikken giver simpelthen mere fællesskab med familie og venner,« fortæller Ninni Lindertz, der er senior marketing manager hos Sonos.

Betyder det så, at vi skal til at geninvestere i store musikanlæg med store, udekorative højttalere? Heldigvis ikke. Flere og flere producenter forstår behovet for en kombination af god lyd og godt design i størrelser, der ikke skræmmer dem, der går op i æstetik.

»Det, brugerne efterspørger, er gode højttalere i et tidløst design, der er simpelt og stilfuldt, og som ikke dominerer. Højttalere til reolen, vindueskarmen eller gulvet, som ikke larmer visuelt, og som holder længe både kvalitets- og designmæssigt,« fortæller Ninni Lindertz.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.