Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Vi bruger flere penge på villalejligheder

Danskerne har i årets første tre kvartaler brugt flere penge på villalejligheder end i samme periode sidste år.

Langt de fleste villalejligheder bliver handlet i Region Hovedstaden. Arkivfoto
Langt de fleste villalejligheder bliver handlet i Region Hovedstaden. Arkivfoto

Salget af villalejligheder blev fra 2011 til 2016 mere end fordoblet, men i år er trenden vendt. I årets første tre kvartaler er der nemlig blot solgt 414 villalejligheder mod 477 og 428 i samme periode i hhv. 2015 og 2016.

På trods af faldet i antal solgte villalejligheder har danskerne brugt 1.522.098.019 kr. på at købe villalejligheder. Det er mere end i både 2015 og 2016.

Få villalejligheder til salg

»Villalejligheden har typisk tiltalt folk, der gerne vil bo i en villa i byen, men som enten ikke har råd eller lyst til at stå med eneansvaret for det økonomiske og det praktiske. Det gælder på sin vis stadig, men villalejlighederne er blevet sværere at komme i nærheden af. Det skyldes et lavt udbud og de seneste års store prisstigninger, der også forklarer det modsætningsfyldte i det faldende salg og stigningen i den samlede handelsværdi,« siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Hele sidste år blev der solgt 545 villalejligheder i Danmark: 416 af dem blev handlet i Region Hovedstaden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.