Snart shopper vi i virtual reality

Gå en tur rundt i drømme- huset, inden det bliver bygget. Rejs til din feriedestination uden at rejse dig fra sofaen. Kør en tur uden at forlade dit hjem. Med virtual reality-teknologien kan vi få et helt andet indtryk af boligindretning, rejser og varer, inden vi investerer i dem.

Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Hvad siger du til at inspicere drømmehuset, inden det første spadestik til byggeriet overhovedet er taget? Eller hvad med at testkøre den nye familiebil hjemme fra sofaen?

Sådan kommer fremtidens shoppingmuligheder formentlig til at forme sig.

Gennem virtual reality vil vi kunne gå på opdagelse på en kommende feriedestination, inden vi køber flybilletterne på nettet, eller vi vil kunne undersøge, om grebene på skufferne i det nye køkken, vi har bestilt, nu også har den helt rigtige længde, inden vi går i gang med at bygge om.

Hvor vi i mange år har talt om såkaldt e-commerce – altså, at handle varer på nettet – vil fremtiden i langt højere grad byde på det, der hedder v-commerce – en virtuel verden, hvor vi kan afprøve vores varer, inden vi lægger dem i nethandlens indkøbskurv. Det forudser Dorte Wimmer, forbrugeradfærdsekspert hos Retail Institute Scandinavia.

»Det er det, detailhandlen skal kunne i fremtiden, og det vil give forbrugerne en bedre oplevelse. Med virtual reality kan vi som kunder både gøre mere bevidste køb, og de virksomheder, der benytter teknologien, vil i højere grad kunne vinde vores loyalitet,« siger hun.

»Jo flere sanser, vi kan aktivere samtidigt, når vi shopper, jo større er chancen for, at vi husker produktet, og at vi bliver følelsesmæssigt involveret. Det kan VR-teknologien hjælpe virksomheder med at opnå,« lyder det videre fra Dorte Wimmer.

Det har udenlandske firmaer for længst opdaget. Således har Volvo eksperimenteret med at lade deres bilkøbere teste en Volvo-model gennem en Volvo virtual reality-app. Ifølge Volvo selv er appen blevet downloadet mere end 28.000 gange.

Den franske supermarkedskæde Carrefour har også fået øjnene op for virtual realitys muligheder og har afprøvet effekten i 228 af kædens butikker. Med virtual reality-brillerne på øjnene bliver kædens kunder sendt gennem fem virtuelle-verdener, hvor supermarkedets varer optræder.

Også rejsebranchen ser muligheder i at lade deres kunder afprøve de eksotiske destinationer i virtual reality, inden de rent faktisk hopper på flyveren og lander der i virkeligheden. I samarbejde med telefongiganten Samsung, som også producerer virtual reality-briller, har det australske flyselskab Qantas blandt andet givet sine flyrejsende muligheden for at forsvinde ind i virtual reality-universet, hvor de kan dykke blandt farverige fisk i koralrevet Great Barrier Reef – alt sammen fra Qantas’ flysæde på vej mod netop den destination.

Også flyselskabet Thomas Cook har eksperimenteret med virtual reality-muligheden under sloganet »Try before you fly« – »Prøv inden du flyver«. Ifølge marketingmediet Digiday UK steg Thomas Cooks salg med over 100.000 kroner på tre måneder, efter at kunderne havde afprøvet selskabets destinationer med virtual reality-briller.

Herhjemme er mulighederne også så småt begyndt at kigge frem. Når kunder hos arkitektfirmaet ET Hus køber deres drømmehus, har de nu muligheden for at gå en tur gennem det, inden det overhovedet er bygget.

Udstyret med et par Google Cardboard-briller til en pris af cirka 30 kroner vil potentielle kunder ved hjælp af appen BIMx kunne spadsere direkte fra stuen til badeværelset og videre til køkkenet i deres kommende hus, og i hvert rum vil de kunne opleve, hvordan det vil være at opholde sig i huset, når det en dag står færdigbygget. Teknologien har allerede vist sig brugbar.

»Jeg har en kunde, der er bosat i Schweiz, og som brugte appen til at gennemgå sit kommende hus. På den måde fandt hun også ud af, at værelserne var for små i forhold til, hvad hun drømmer om, og hvad hun havde forestillet sig,« forklarer Emil Thorup, der er indehaver af ET Hus.

Mange af ET Hus’ kunder er udenlandsdanskere, der gerne vil bygge sommerhuse i Danmark, og her har virtual reality-appen været særligt brugbar. Således kan kunderne gennemgå alle detaljer i deres kommende hus, inden det bliver bygget, og uden at de skal rejse til Danmark.

»Før vi fik mulighed for at vise husene i virtual reality, havde vi jo bygget huset ud fra arkitekttegninger, som mange almindelige mennesker ikke nødvendigvis forstår. Nu kan vi sætte det hele sammen i et virtuelt univers i appen og rette til, inden vi overhovedet tager første spadestik,« forklarer Emil Thorup.

I huset betalt af kunden fra Schweiz endte ET Hus’ folk da også med at flytte badeværelset 2,5 meter efter kundens virtuelle gennemgang.

»Var vi først begyndt at bygge, havde vi ikke kunnet lave det om, og det havde været fatalt. På grund af virtual reality-appen får min kunde nu den helt rigtige løsning fra første dag, også selv om hun sidder i Schweiz, og selv om jeg faktisk aldrig har mødt hende,« siger Emil Thorup.

Virtual reality, eller VR som teknikken ofte forkortes, er egentlig ikke et nyt fænomen. Ordene kan spores helt tilbage til 1938, da franskmanden Antonin Artaud omtaler teatrets virkemidler som »la réalité virtuelle«. Der skal dog gå noget tid, før den første egentlige virtual reality-maskine dukker op, nemlig i 1962, da Sensorama giver mulighed for at vise film i 3D.

Det sker i en slags boks, som beskueren stikker hovedet i, mens effekter som stereolyd, blæst og duftstoffer bliver udsendt på forskellige tidspunkter for at give den helt rigtige 3D-oplevelse. Sensorama flopper dog og bliver aldrig rigtigt videreudviklet. Først i 1990erne bliver virtual reality-teknologien igen overvejet som en underholdningsform, og i dag er vi nået til et punkt, hvor teknologien er så god, at den virtuelle verden kan udvikles.

Emil Thorup og ET Hus har netop lanceret shoppe-muligheden i VR for tre uger siden, og indtil videre er det en service, som tre kunder har taget imod. Han er derfor ikke i tvivl om, at det er en teknologi, der vil blive en stor del af ET Hus’ fremtidige forretning.

Og selv om det lige nu primært er produkter i den dyre prisklasse, der eksperimenteres med i VR, så vil vi ifølge Dorte Wimmer i fremtiden også få gavn af teknologien i den daglige shopping. Hun nævner stormagasinet Myer i Australien, der har indgået en aftale med eBay for sammen at skabe et virtual reality-univers for deres kunder.

Således vil Myers handlende iført et par virtual reality-briller kunne udvælge enkelte produkter, vurdere dem og få flere informationer om dem, inden de eventuelt klikker på varen og køber den – alt sammen gennem en virtual reality-brille.

»Herhjemme bliver det ikke nødvendigvis Hr. og Fru Danmark, der i første omgang tager muligheden og teknologien til sig. Det bliver nok snarere de yngre og digitale indfødte, som ikke er bange for at prøve nye ting, spår Dorte Wimmer.

»Men de unge bliver jo voksne og Hr. og Fru Danmark en dag.«

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.