Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

På besøg hos Marie Schulz: »Jeg hopper ikke på trends«

Det visuelle omdrejningspunkt i Marie Schulz og Morten Kjærs lejlighed på Frederiksberg er uden tvivl deres gamle, industrielle vindeltrappe, der som en markant skulptur sætter stemningen i hele boligen.

Spisebordet ligger mellem køkken og stuedel. Spisebordet er lavet af gamle Dinesen gulvplanker og behandlet med epoxy af Aare København, hvilket gør det meget slidstærkt. Pendlen er fra Greypants, stolene designet af tyske Egon Eierman, mens Tom Dixon har lavet den store, skulpturelle gulvvase i bronze.
Spisebordet ligger mellem køkken og stuedel. Spisebordet er lavet af gamle Dinesen gulvplanker og behandlet med epoxy af Aare København, hvilket gør det meget slidstærkt. Pendlen er fra Greypants, stolene designet af tyske Egon Eierman, mens Tom Dixon har lavet den store, skulpturelle gulvvase i bronze.

Marie Schulz og hendes forlovede, Morten Kjær, er begge kunstinteresserede og bruger gerne tid på at besøge gallerier og museer for at blive fyldt visuelt op. Hjemme er der adskillige værker på væggene, men den største kunstinstallation må siges at være lejlighedens vindeltrappe, der forbinder stueetagen med et udnyttet tørreloft. Hverken Marie Schulz eller Morten Kjær ved, hvorfra trappen stammer, for den kom ind i boligen år tilbage, da ejendommen blev renoveret, og før parret flyttede ind, men ud fra udseende og slitage at dømme,  har den sandsynligvis stået på en fabrik.

»Det gør egentlig ikke noget ikke at vide, hvor trappen har været placeret, for så kan vi selv forestille os en masse ting. Sikkert er det, at den har historie indlagt i hvert et trin, og at trappen for halvandet år siden gjorde, at Morten og jeg ikke var i tvivl om, at her ville vi gerne bo,« fortæller Marie Schulz.

Hopper ikke på trends

Marie Schulz og hendes forlovede havde aldrig boet sammen før, og da Morten Kjær har haft et længere liv til at samle møbler og også skulle have rum i lejligheden til sine to døtre, kunne sammenflytningen godt have været meget udfordrende. Men det var den ikke.

»Vi har meget samme smag. Morten er mere stringent i sin stil end mig, men vi er begge to minimalistisk anlagt. Hvis der er alt for mange ting, så roder det oppe i vores hoveder, hvilket også betyder, at her altid er fuldkommen ryddeligt,« fortæller Marie Schulz.

Et andet fællestræk på stilfronten er, at parret kalder sig nørdede omkring kvalitet. De bruger meget tid på at finde de rigtige møbler, og hvis der var genstande, som de hver især kom med, og som i sig selv var fede, men ikke passede ind, så måtte møblet væk.

»Vi hopper ikke lige med på en trend, men sværger til internationalt og dansk design med lang levetid. Det klassiske får så kant af vores farverige og realistiske kunst,« siger Marie Schulz.

Sætter fingeraftryk

Selv om lejligheden var relativt nyrenoveret gik Marie Schulz og Morten Kjær alligevel kraftigt til værks, da de overtog nøglerne. En væg blev væltet for at gøre stuerummet større, der blev lagt massive egetræsgulve overalt, og et spritnyt badeværelse blev installeret.

»Det er bare vigtigt for os at sætte vores præg på de omgivelser, som vi er en del af hver dag. Det kan godt være, at badeværelset og køkkenet fungerede fint, som det var, men det føltes upersonligt, fordi det ikke havde vores fingeraftryk,« forklarer Marie Schulz. Hun er til daglig chef i sit eget tøjfirma, Schulz By Crowd, hvor hun i den grad også styrer slagets gang i en virksomhed, der er strikket noget utraditionelt sammen. Marie Schulz sætter temaet for sæsonens tøjkollektion og har så hele 95 designere tilknyttet, der kan byde ind på temaet, hvorefter hun udvælger de rette design. Morten Kjær er partner i en konsulentvirksomhed, så ja, de er begge vant til at bestemme, hvor skabet skal stå. Næste projekt i boligen er godt nok ikke skabe, men at indrette både altan og tagterrasse, så de udendørs kvadratmeter bliver lige så gennemførte som de indendørs.

Kogeøen havde oprindeligt en egetræsbordplade, der er blevet brændt og epoxybehandlet af Aare København, så det kan klare helt op til 300 grader varme pander. Barstolene er købt i Casa Shop.
Kogeøen havde oprindeligt en egetræsbordplade, der er blevet brændt og epoxybehandlet af Aare København, så det kan klare helt op til 300 grader varme pander. Barstolene er købt i Casa Shop.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.