Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Nu kommer Tigers tepotte på museum

Hverken kunst eller design skal være forbeholdt de få, mener Tiger-kæden. I sidste uge fik deres 100 kroners tepotte en af verdens mest prestigefulde designpriser.


Når du skal bruge en billig gave til børnefødselsdagen eller ikke gider kaste 250 kroner efter et målebånd, er Tiger-butikkerne ofte den første indskydelse. Men Tiger er andet end billige løsninger på dine problemer. Tiger er også samarbejder med Charlottenborg og Statens Museum for Kunst, det er eget pladeselskab, som udgiver jazz og verdensmusik, og det er et stadigt voksende samarbejde med danske designere, som gennem den hastigt voksende kæde kan få deres ting ud til mange mennesker.

Således også den kun 26-årige Andreas Skovgaard, der sammen med vennen Christian Vennestrøm fra Arkitektskolen i København har designet tepotten Tea Bird. En hvid porcelænskande med en enkel hank og en rummelig metalsi, der giver tebladene mulighed for at udfolde sig og afgive smag. Og som nu i al sin enkelhed er blevet tildelt den prestigefulde Good Design Award, der siden 1950 er blevet tildelt design af høj kvalitet – funktionelt, æstetisk og med en stærk identitet. Med prisen følger udstilling af tepotten på The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design, der uddeler prisen sammen med Metropolitan Arts Press Ltd.

»Oprindeligt havde tepotten en rund bund og skulle hvile på en træklods som en fugl, der ligger på sin rede. Men det var for farligt, så vi lavede bunden flad,« forklarer Andreas Skovgaard.

»Vi bevæger os væk fra rent dekorative ting og lægger vægt på, at vores varer er funktionelle og har en vis charme og personlighed. Tepotten er meget charmerende, det kan enhver se,« siger Susanne Lajboschitz, der er kreativ direktør i Tiger.

Tiger åbner gennemsnitligt to-tre butikker på verdensplan hver uge og har pt. cirka 400 butikker i 24 lande. Til maj indtager de USA, når de åbner butik i Flat Iron-distriktet i New York.

tiger.dk

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.