Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Her er teknologien, der påvirker vores liv i 2015

Tavlecomputeren, fladskærms-TV’et og smarttelefoner ejer de fleste. Men hvad bliver det næste, som alle bare må eje? Vi kigger på de opfindelser, der meget vel kan blive en uundværlig del af hjemmet for dem, der interesserer sig for at have det bedste og det nyeste.

Ultra HD fladskærme

Ultra HD er skærme, der har fire gange så høj en opløsning, som de Full HD-fladskærme, der i dag hænger i stort set alle hjem. Hvor de nuværende skærme er i stand til at vise 1920 x 1080 pixels (selvstændige prikker) i et billede, så viser de nye Ultra HD-skærme altså 3840 x 2160 pixels. Ultra HD bliver også kaldt 4K.

Det fantastiske ved den ultrahøje opløsning er, at stort set alt bliver forbedret, når det gælder billedkvaliteten. Farverne, dybden i billedet og realismen får et ordentligt nøk opad. Da teknologien lige kom frem, påstod nogle, at man skulle gå helt tæt på skærmen for at se forskellen i forhold til klassiske Full HD-TV, men det er simpelthen ikke sandt. Ultra HD billedet kommer bestemt også til sin ret fra de tre til seks meters mellemrum, mange danske givetvis har fra sofaen til det store tv.

Der er ingen tvivl om, at 4K bliver standarden inden længe, når vi skal se film og TV-serier i hjemmet. De, der er hurtigst ude af starthullerne, når det gælder teknologi – de såkaldte early adaptors – vil ganske givet have Ultra HD øverst på indkøbslisten i 2015. Det er der adskillige grunde til. For det første var 4K uden sammenligning det største tilløbsstykke til den store internationale elektronik-messe CES i Las Vegas først på måneden. Det så man blandt andet på Twitter, hvor 16.000 beskeder blev skrevet fra messen om netop denne teknologi. Det var fire gange så mange tweets som nummer 2 på listen: Wearables (smarture, smartbriller og anden teknologi, man kan have på kroppen). Der er også indikationer på, at Ultra HD kan blive overraskende udbredt i den bredere befolkning i år, eftersom priserne på årets nye modeller er en brøkdel af sidste års skærme.

Der findes 4K-skærme til under 10.000 kroner i butikkerne allerede nu, og derfor vil mange i 2015 formentlig vælge, at den nye skærm skal være Ultra HD frem for Full HD, da det kan ruste dem bedre til fremtiden. Det taler dog imod udbredelsen, at det stadig er meget småt med medier, der rent faktisk kan afspilles i 4K. Vores digitale TV-kanaler herhjemme er stadig i 720p – altså mindre end Full HD og lysår fra 4K-opløsningen – og man kan endnu ikke købe fysiske skiver med 4K-materiale på. Netflix er begyndt at vise 4K – blandt andet med serierne »House of Cards« og »Breaking Bad« – men vi venter stadig på mere indhold fra den front.

Det skal også bemærkes, at ny teknologi som denne kræver fremskridt på andre områder. For at kunne streame et 4K-billede direkte på nettet anbefales en netforbindelse på minimum en 25 Mbps. Danskerne havde i starten af 2014 en gennemsnitlig hastighed på deres netforbindelser på 9,15 Mbps.

Panasonic fremviste på CES en 4K-afspiller, der skulle komme på markedet sidst på året, og det rygtes desuden, at blu-ray-skiver indeholdende 4K-film og -serier kommer på markedet sidst på året. Men det slutter ikke her. Som Berlingskes udsendte til CES-messen, Thomas Breinstrup, tidligere kunne berette, blev 4K-TV’enes arvtagere – 8K – demonstreret i Las Vegas. Både Panasonic og LG havde en sådan.

Smarture

Wearables er det engelske ord for teknologi, der er indbygget i eksempelvis tøj eller andre former for tilbehør og modeprodukter, vi bærer på kroppen. De mest kendte eksempler er smartbriller og smarture, der begge er i stand til at løse nogle af de funktioner, som vi i dag bruger computere og smarttelefoner til. For eksempel at tjekke email, se vejrudsigten eller søge på nettet.

At slå en hel hær af fluer med ét smæk er altid tillokkende, og tænk engang, hvis du alene via dit ur kan modtage og svare sms-beskeder, tjekke din puls, finde vej, indtale nye aftaler til kalenderen, skifte musik på anlægget, tjekke din puls og søge på nettet via stemmekommandoer. Tænker vi lidt frem i tiden, kan uret og et subtilt headset afløse telefonen fuldstændig for mange mennesker.

Der er allerede adskillige smarture på markedet fra store og små producenter, der er blevet særdeles populære blandt tekniknørder, og mon ikke de store masser endelig får øjnene op for de smarte ure, når Apple Watch lanceres i løbet af i år? Som vi så det med MP3-afspilleren, smarttelefonen og tavlecomputeren, har de amerikanske Apple altså endnu en gang en gylden mulighed for at positionere sig som en af de vigtigste trendsættere på en fremadstormende teknologi.

Såvel Apple som konkurrenterne satser på forskellige designs. Der er stilfulde ure, som henvender sig til de moderigtige, og der er sporty ure til horden af motionister i Danmark og resten af verden. Og særligt tendensen om, at vi ønsker at måle os selv – få tal på vores sundhed og motionsvaner, taler for, at smarturene får et stort gennembrud i 2015. De andre store spillere på banen er blandt andet Samsung, Garmin, Sony og Lenovo.

Med hensyn til smartbrillerne såsom Google Glass har vi her at gøre med en avanceret teknologi, der stadig er i sin spæde begyndelse. Det taler for, at de ikke bliver særligt udbredt i 2015. Desuden er brillerne som wearable langt mere synlige end eksempelvis uret, og vil altid vække opmærksomhed, hvorend man går.

Den dobbelte vaskemaskine og andre intelligente hvidevarer

En dobbelt vaskemaskine er lige, hvad du tror, det er: En dobbelt vaskemaskine. LG afslørede deres nye Twin Wash-maskine på CES tidligere på måneden, og den endte med at blive en af de mest omtalte enkeltstående gadgets overhovedet.

Tænk over den tid, du kan spare: Du kan vaske hovedvasken i den store centrifuge bag hovedlågen. Men lige nedenunder kan du trække et mindre rum frem, som du kan bruge til uldprogrammer eller andre typisk små vaske.

Der er ikke blot tale om en dobbelt vaskemaskine, men også en »intelligent« vaskemaskine. Den er udstyret med trådløs netværk og evnen til at kommunikere med dens ejer. Har du en kompatibel mobiltelefon, kan du altid se, hvor langt i programmet, din maskine er – og du får et varsel, når vasken er slut.

Det ville være fjollet at spå, at LG’s Twin Wash bliver allemandseje. Men den er et godt eksempel på, hvordan nytænkning ikke blot finder sted inden for computere og TV i disse år, men i den grad også i hjemmets øvrige produkter. At den uden at fylde nævneværdigt mere end en almindelig vaskemaskine kan tage to vaske på samme tid, må appellere til de fleste. Men at kunne kommunikere med sine hvidevarer, lige- meget hvor man befinder sig, kan bestemt også blive trendsættende. Måske har du brug for at tænde ovnen på 220 grader, når du er forsinket, forlader arbejdspladsen og skal nå at lave mad til hele familien. Måske skal håndklæderne derhjemme lige centrifugeres en ekstra gang, mens du er nede og svede i træningscentret.

Vi forbrugere fortjener flere »kloge« hvidevarer, og vi skal nok se et større antal af dem på markedet i løbet af 2015.

Virtual Reality

Det er svært at komme på en anden teknologi end Virtual Reality, der har fået så meget omtale de seneste tre årtier uden nogensinde at slå igennem. Virtual Reality har på grund af Hollywood-film og it-udvikleres lidt for store løfter altid været noget, der var »lige om hjørnet«. Men vi går altså stadig rundt i 2010erne uden at have en masseproduceret brille og headset til en ordentlig pris, der kan transportere os væk fra vores normale verden og ind i et computerunivers.

De seneste år er der faktisk sket enormt meget på netop dette område, og 2015 kan blive året, hvor et stort antal first-movers og nørder kommer til at spille løs på Virtual Reality-headsets. Faktisk er det ambitiøse Oculus Rift-projekt allerede nået ret langt. En lang række spiludviklere støtter direkte projektet med både penge og ekspertise, og priserne ser ud til at blive fornuftige. Undertegnede har prøvekørt Oculus Rifts-udviklermodel, og udover en intens følelse af søsyge var det en fantastisk oplevelse. En pudsig ting er, at det er udviklingen inden for smarttelefoner, der har gjort Oculus Rift muligt, for »hjernen« i brillerne er praktisk talt en mobiltelefon. Det er samtidig grunden til, at prisen på Oculus-headsettet kan holdes nede på et fornuftigt niveau (under 2.000 kroner). Mastodonten Samsung er desuden begyndt at samarbejde med Oculus og har udviklet en model til blot 1.300 kroner.

I netop denne kategori landede en regulær bombe fra Microsoft tidligere på ugen, da de annoncerede deres såkaldte HoloLens. Det er en brille til inden for kategorien augmented reality. Den simple forklaring er, at visiret modsat Oculus Rift er gennemsigtigt, og at den derfor blander virkeligheden med digitale billeder. Microsoft har blandt andet demonstreret, hvordan man kan spille »Minecraft«, hvor man »bygger« med de digitale klodser på sofabordet i stedet for inde i skærmen. Microsoft har endnu ikke offentliggjort udgivelsesdato eller pris på den banebrydende gadget.

 

(Mere) digital hjælp til de sporty

Smarturene og briller er ikke de eneste wear- ables, der kommer til at hitte i 2015. Der er et væld af produkter på hylderne allerede nu og endnu flere på vej, der direkte skal hjælpe os til at træne mere effektivt.

Et produkt, der kom før jul, var et nyt stereoheadset kaldet Jabra Sport Pulse Wireless. Udover at kunne spille radio via luften eller musik fra din smarttelefon, måler hovedtelefonerne din puls. Resultater gemmes til senere analyse via den medfølgende app.

Franske Babolat har udviklet en tennisketsjer, hvor der sidder en »digital træner« i skaftet. Den måler din slagstyrke, hvor på ketsjeren, du rammer bolden og det efterfølgende spin. Når du bagefter sidder ved computeren, får du statistikker over antallet af forhånde, baghånde, smashes og så videre. Man låser nye udfordringer op undervejs, og man kan sammenligne data med andre spillere via de sociale medier.

Skibrillerne, der måler din fart, højde, position og tid, har været på markedet i fire sæsoner, men bliver stadigt mere avancerede og tilgængelige.

Få mennesker køber udstyr som seriøse motionister, og for mange gælder det om at have det nyeste og det sejeste. Der er ingen tvivl om, at nye innovative produkter på dette område vil blive ved med at storsælge.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.