Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Farvel til parcel: Sådan virkeliggjorde vi drømmen om en gammel villa

Da marketingchef hos Multiform, Anita Ibsen, havde boet en årrække i familiens nybyggede parcelhus, trak drømmen om at bo i en gammel patriciervilla med stuk, gamle plankegulve og historie i væggene. I dag er drømmen blevet til virkelighed, og huset indrettet med naturmaterialer i afdæmpede nuancer.

Anita har uden held forsøgt at fine ud af, hvorfor huset fra 1930 hedder ’Hlade’.
Anita har uden held forsøgt at fine ud af, hvorfor huset fra 1930 hedder ’Hlade’.

I 2010 flyttede familien så ind i en ældre patriciervilla på Viborg-egnen. En villa, hvor der straks blev iværksat en større renovering, men med stor respekt for husets arkitektur.

»Min mand var ikke videre begejstret over min trang til at sige farvel til det parcelhus, som vi 11 år tidligere havde fået bygget, for at rykke videre til et gammelt hus. Men jeg insisterede, for hvor ville det være trist at sidde som ældre i et parcelhus med listelofter og kirsebærgulve og være ked af at have haft en drøm, som jeg aldrig fik udlevet,« fortæller Anita Ibsen og fortsætter: »Mit ønske var netop ikke at forvandle den ældre bolig til et strømlinet hjem, men bibeholde husets historie og sjæl.« Det betød blandt andet, at der ikke er rørt ved den oprindelige planløsning. Også selv om det betyder, at køkkenet er i ét rum, og spiseafdelingen i et andet.

»Det lå selvfølgelig lige for at vælte en væg og lave et stort køkkenalrum. Jeg om nogen ved, hvor godt det kan være, men det ville ikke være tro mod arkitektens tanker med huset, så vi lod være,« forklarer Anita Ibsen.

Og ja, hun ved om nogen en del om køkkener efter de sidste 23 år at have arbejdet med PR og marketing i køkkenbranchen.

Først hos BIGA, senere hos JKE Design, og sidste år blev hun så ansat som marketingchef hos Multiform. En branche, som Anita Ibsen aldrig keder sig i, fordi der med hendes ord hele tiden kommer nye design, nye træsorter og nye stilarter til:

Køkkenet fra Anita Ibsens tidligere arbejdsplads JKE Design er med hvide fronter og hvid kompositbordplade. Det hvide og neutrale er valgt, fordi her ved overtagelsen af huset stod et køkken i kirsebær, der fik familien til udtryksmæssigt at gå i den stik modsatte retning.
Køkkenet fra Anita Ibsens tidligere arbejdsplads JKE Design er med hvide fronter og hvid kompositbordplade. Det hvide og neutrale er valgt, fordi her ved overtagelsen af huset stod et køkken i kirsebær, der fik familien til udtryksmæssigt at gå i den stik modsatte retning.

»Når det er sagt, så er det en stor fornøjelse at være kommet til et firma som Multiform, hvor der i dén grad bliver lagt vægt på håndværket. Her kommer klassisk design og det gode håndværk før tidens trends, og jeg bliver konstant fascineret af, hvordan vores snedkere står og laver hver eneste samling i hver eneste køkkenskuffe i hånden,« siger Anita Ibsen og tilføjer, at det også er spændende med nye tekniske udviklinger, der gør køkkenet mere og mere intelligent, som f.eks at du fra bilen på vej hjem fra arbejde kan tænde for ovnen og brygge dig en kop kaffe, så den er dampende klar, idet du træder ind ad hoveddøren.

»Hvad udseendet angår, så efterspørger kunderne i øjeblikket alt andet end hvide køkkener. De vil have køkkener i træ med gennemgående åretegning og mørke træsorter.

Herhjemme har jeg så et helt hvidt køkken. Mest af alt fordi her stod et kirsebærkøkken, der fik mig til at hive i en helt modsat, neutral retning,« fortæller Anita Ibsen.

Desuden var hun bange for, at mørkt træ eller et højskab i sort ville gøre køkkenrummet for småt, da det i sig selv er på få kvadratmeter og vender mod nord.

Ikke til farver

I det hele taget er Anita Ibsen ikke til for mange farver. Faktisk slet ikke til farver:

»Jeg har prøvet at have farvede vægge, men jeg må erkende, at jeg ikke kan slappe af i et farvet univers. Det ser super godt ud hos andre, men her går det ikke.«

Den ene stue har udgang til terrassen. Sofabordet i farven Sirka Grey er fra Mater, sofaen fra Ilva, pendlen fra House Doctor, og gulvtæppet fra Nepaldo.
Den ene stue har udgang til terrassen. Sofabordet i farven Sirka Grey er fra Mater, sofaen fra Ilva, pendlen fra House Doctor, og gulvtæppet fra Nepaldo.

Til gengæld skorter det ikke på nuancerne grå, hvid, sort og sølv, som naturligt kommer frem, når du som Anita Ibsen elsker naturmaterialer som skind, uld, træ, sten og metal. Materialer, som er præsenteret via familiens inventar, der er en kontrastfuld blanding af vintagemøbler og nye, mere moderne design:

»Tidligere var huset indrettet i fransk landstil, men i dag mikser jeg moderne design ind, for kun ved at sammensætte nyt og gammelt opstår den spændende kontrast, og det gamle i det gamle og det nye i det nye træder bedre frem.«

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.