Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Far, hvem tegnede Eiffeltårnet?

... og mange andre spørgsmål bliver måske overflødige i fremtiden. Børn skal nemlig lære meget mere om bygningernes fagre verden, mener to arkitekter, der har sat sig for at skrive en bog om emnet til de små poder.

Illustration fra bogen.
Illustration fra bogen.

Skibakker på energianlæg. Huse til elefanter. Og en meget høj jernasparges. Arkitekturen taler til fantasien - også børnenes. Men de smås kendskab til formgivningen af vores fysiske miljøer kan blive meget bedre. Derfor har to arkitekter, freelanceren Julie Dufour og Malene Abildgaard fra Dansk Arkitektur Center, nu skrevet bogen »Byg, tegn og lær med alverdens arkitekter,« der på én gang stiller børnene over for en række arkitektoniske miniopgaver og udbreder viden om arkitekturens store mestrer. Bliver bogen en succes, er navne som Le Corbusier og Antoni Gaudi måske fremover lige så velkendte på børneværelserne som Justin Bieber og Hr. Skæg.

»Jeg hører ofte fra forældre, hvis børn har været til nogle af landets arkitekturworkshops for familier, om der ikke er mulighed for, at børnene kan læse mere om emnet. Findes der ikke noget for dem? Men det gør der altså ikke, så derfor så vi os bare nødsaget til at gå i gang med det her projekt,« fortæller Julie Dufour.

Bogen er opbygget på en måde, så børnene hele tiden bliver sat på en hjemmeopgave, der knytter sig til en arkitekt og et berømt værk. De bliver for eksempel bedt om at bygge en tårnkonstruktion med piberensere og sorte sugerør for at få en bedre forståelse af Eiffeltårnet i Paris - vidste du for eksempel, at det i arkitektsprog hedder en »ærlig konstruktion«?

Udgivelsen sker som en form for uafhængigt, selvstændigt bidrag i forbindelse med regeringens nye arkitekturpolitik, hvori det bliver slået fast, at børn og unge skal have bedre muligheder for at møde arkitekturen gennem undervisningstilbud. Her er der tale om leg. Faglig leg.

»Arkitektur er en væsentlig del af vores hverdag, og børn har ofte selv en holdning til den. De har derfor også krav på at lære om den. Og vi kan prøve at hjælpe dem til at få en forståelse og et sprog, så de kan deltage aktivt i debatten. Der er jo rigtig mange kommuner, der efterhånden begynder at inddrage børn i planlægningen af forskellige bygninger og brum, for at få alle målgruppers holdning med i overvejelserne,« siger Malene Abildgaard.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.