Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Du kender kasserne - her får du historien

For 35 år siden grundlagde Peter J. Lassen Montana, der med sine fleksible reolkasser har haft stor succes. Alligevel har firmaet de seneste fem år manglet indtjening og oplagte familiekandidater til at overtage rorpinden. Lige indtil sønnen Joakim Lassen sprang til i 2015. Han vil erobre de unge forbrugere og de udenlandske markeder.

Peter og Joakim Lassen, far og søn, omgivet af de møbler, som nu i 35 år har været familiens passion.
Peter og Joakim Lassen, far og søn, omgivet af de møbler, som nu i 35 år har været familiens passion.

Peter J. Lassen er kommet før aftalt tid og den 86-årige erhvervsmand sidder klar ved mødebordet i Montanas showroom, der nogle få uger endnu har adresse i Nordhavn.

Han kigger ud gennem glasvæggen på den imponerende 40 meter lange og fem meter høje vægreol stykket sammen af mindst 100 kasser, der næsten synes at ende ude i vandet. Med rolig stemme går han i gang med at fortælle om dengang, han som direktør i Fritz Hansen arbejdede tæt sammen med Jørn Utzon, Arne Jacobsen og vennen Verner Panton.

Imens anes skyggen af en person, der udenfor stiller sin cykel og kort efter træder ind i lokalet. Det er sønnen Joakim Lassen. Han sætter sig stille og lytter. Joakim Lassen har hørt farens historier før, men ser ikke ud til at kede sig. Peter J. Lassens liv er ikke kedeligt at høre om.

Som fader, så søn, for livet har bestemt heller ikke været kedeligt for Joakim Lassen, siden han for knap tre år siden overtog direktørposten fra den tidligere ledelse i Montana. Det var et generationsskifte, der ikke lå i kortene, da ingen af Peter Lassens tre sønner var oplagte kandidater. Joakim Lassens ældste bror er professor, mens den mellemste søn er viceskoleinspektør. Joakim Lassen er uddannet kulturgeograf og fik udarbejdet en masse miljørapporter, før han stiftede kontormøbelfirmaet DJOB. Alligevel sprang Joakim Lassen til, da faren for nogle år siden var klar til at give stafetten videre. Ikke for at køre Montana præcis som sin far, men for at byde ind og videreudvikle firmaet. Første træk var at hive sparekniven frem.

»Jeg kunne se, at vi brugte flere penge, end vi tjente. Vi havde længe haft en jævn omsætning på 200 mio. kr. om året, men havde for mange udgifter, og derfor valgte jeg blandt andet at drosle kraftig ned for Montanas mangeårige engagement og samarbejde med kunstnere og kunstneriske institutioner,« fortæller Joakim Lassen.

En anden manøvre har været at gøre Montana mere interessant for yngre forbrugere, da firmaets kernekunder førhen lå i Bo Bedre-segmentet, hvor dåbsattesterne er trykt før 1960. Det giver sig udslag i en række nye design, hvor de genkendelige reolkasser fantasifuldt er sat sammen på nye måder. Eksempelvis de færdige møbler i funky farver, som har fået navnet Collection. Ligesom flere produkter designet af blandt andre Verner Panton, Arne Jacobsen, Jakob Wagner og Salto & Sigsgaard er dukket op.

Farver var fra begyndelsen en medspiller i det frihedsbegreb, som Peter J. Lassen udtænkte sine reolkasser ud fra. I dag er der ikke færre end 42 farver at vælge mellem.
Farver var fra begyndelsen en medspiller i det frihedsbegreb, som Peter J. Lassen udtænkte sine reolkasser ud fra. I dag er der ikke færre end 42 farver at vælge mellem.

Produkterne markedsføres i top stylede omgivelser og signalerer klart, at en ny æra for Montana er i fuld gang. I denne æra satses der for alvor på at erobre flere udenlandske markeder. Danskerne er erobret. De fleste ved hvad Montana er, men færre kender historien bag firmaet.

Gift ind i Fritz Hansen

Peter J. Lassen er vokset op på Statens Forsøgsgård Trollesminde med udsigt til Frederiksborg Slot i en søskendeflok på otte. Lille Peter var allerede dengang kreativ og indrettede sit værelse med appelsinkasser, der kunne rykkes rundt efter behov. Kasserne blev senere skiftet ud med et liv på havet, hvor Peter Lassen brugte sin uddannelse som søofficer.

»I min ungdom troede de fleste, at en krig mellem stormagterne var forestående, og jeg gik bevidst efter i en eventuel krigssituation at få mest mulig indflydelse over mit eget liv. Jeg ville ikke være menig fodtusse, men selv kunne udstikke ordrer, og derfor blev jeg søofficer,« fortæller Peter Lassen.

Krigen gik i sig selv, og Peter gik i land. Han blev gift med Fritz Hansens barnebarn Birgitte. En forbindelse der gjorde, at Peter i 1956 blev ansat i den gamle, hæderkronede møbelvirksomhed, hvor han med årene fik arbejdet sig op til administrerende direktør. Undervejs udviklede han et opbevaringsmøbel sat sammen af fleksible reolkasser med titlen 60/60.

Montanas ikoniske hyldemodul findes i hele 42 forskellige farver.
Montanas ikoniske hyldemodul findes i hele 42 forskellige farver.

»Jeg fandt ud af at ingen arbejdede med opbevaring. Ikke Verner, ikke Arne eller Jørn. Opbevaring har næsten altid afsæt i en kasse, og det er ikke svært tillokkende for en arkitekt at give sig i kast med. Jeg ville gerne gøre noget nyt for opbevaring i hjemmet. Hvis du gør som alle andre, forsvinder du i mængden eller laver en kopi. Hvordan kunne jeg gøre kassen bedre?« tænkte Peter og kom frem til, at hvis han afrundede kassens kanter, bearbejdede kassens hjørner, trak bagklædningen ind, så selv bagsiden fik form, og navnlig gjorde det muligt for forbrugeren selv at bestemme, hvor de lodrette og vandrette hylder skulle placeres, så havde han et unikt møbelsystem med både form og funktion.

Mere end bare en kasse

Kasserne blev ikke et hit hos Fritz Hansen, hvilket blev Peter Lassens held, for da Fritz Hansen oplevede økonomisk modgang og solgte firmaet, fratrådte Peter chefstilingen og købte sit 60/60-system med sig for sølle 10.000 kr.

Og resten er historie, som man siger. Næsten. For selvfølgelig har det taget tid at forfine reolkassernes mål, forarbejdning, antallet af farver og udvikle den mindst muligt miljøbelastende lakoverflade. Det har også fra tid til anden været nødvendigt at forklare skeptikere, hvorfor det giver mening at betale fire gange så meget for en Montana kasse som en med næsten samme mål i Trævarefabrikkernes Udsalg.

»Når du køber en reolkasse hos f.eks. Trævarerfabrikerne får du en kasse med en funktion. Hos Montana får du et design: en form med en funktion. Det er jo det samme, som når du giver ti gange mere for en Myre-stol end en stol i Ikea. Det handler om, at du selvfølgelig betaler mere for en genstand med kunstnerisk værdi,« forklarer Joakim Lassen. Han understreger, at alle de nye tiltag til trods, så er han helt enig med sin far i, at Montanas dna ligger i det fleksible design med de afrundede hjørner, de mange farver og friheden til at kunne kombinere på kryds og tværs.

»Vores strategi er ikke konstant at spytte en masse nye produkter ud på markedet, men at forfine og brede det produkt ud, som vi har.«

Fremover bredes sortimentet ud i Bredgade, hvor Montana nu både har butik og showroom åbent for alle nysgerrige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.