Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Designsamarbejder hitter i interiørverdenen

Designsamarbejder mellem større firmaer og designere i interiørverdenen er kommet for at blive. Begge parter får nemlig noget ud af at ’blande blod’.

Stilleben Kitchen er skabt ud fra et samarbejde mellem Stillebens to ejere og HjortRahbek Arkitekter. Det er et ægte luksuskøkken, som er lavet af kvalitetstræ hele vejen igennem. I Stilleben Kitchen er der desuden smukke og nøje udvalgte farver både uden på lågerne og indeni.
Stilleben Kitchen er skabt ud fra et samarbejde mellem Stillebens to ejere og HjortRahbek Arkitekter. Det er et ægte luksuskøkken, som er lavet af kvalitetstræ hele vejen igennem. I Stilleben Kitchen er der desuden smukke og nøje udvalgte farver både uden på lågerne og indeni.

Modevirksomheden H&M har i en del år haft tradition for at lancere samarbejder med modehuse i luksusklassen som f.eks. Lanvin, Stella McCartney – og senest Erdem. Samarbejderne mellem tøjgiganten og designerne har været med til at skabe en trend, som nu også oftere og oftere ses i interiørverdenen.

IKEA er et godt eksempel på tendensen, og tidligere dette efterår lancerede den svenske møbelvirksomhed et stort samarbejde med danske Hay, som resulterede i en omfattende kollektion af møbler og boliginteriør. ’Ypperlig’, som stadig findes i butikkerne, genererede masser af medieomtale og køberinteresse.

Det er ikke det første samarbejde, IKEA har indgået med et stort designerbrand, og det bliver heller ikke det sidste. Allerede nu er det offentliggjort, at foråret 2018 kommer til at byde på et spændende samarbejde mellem IKEA og den internationalt kendte britiske designer Tom Dixon.

Nye universer opstår

Også andre boligbrands og designere herhjemme nyder godt af samarbejder på tværs.

Den store danske keramikvirksomhed Kähler er erfaren på området og har efterhånden haft ganske mange samarbejder med designere og kunstnere som bl.a. Cecilie Manz, Louise Campbell og Anders Arhøj.

Ifølge Camilla Christensen, som er Head of Product Development & Purchase hos Kähler, giver samarbejderne rigtig god mening for den traditionsrige keramikvirksomhed.

Anders Arhøj, manden bag Arhoi Studio, designede i samarbejde med Kähler i 2015 serien Unico, som stadig er at finde i butikkerne. Foto: PR
Anders Arhøj, manden bag Arhoi Studio, designede i samarbejde med Kähler i 2015 serien Unico, som stadig er at finde i butikkerne. Foto: PR

»Vi har en stærk tro på, at én plus én bliver mere end to. Når man knytter Kählers store setup sammen med en ekstern designer, så får man noget, der er endnu stærkere, end hvis det var lavet in-house,« siger hun.

Hos Kähler samarbejder man ikke kun med keramikere, men også med designere, som normalt arbejder med andre udtryksformer. Eksempelvis lancerede virksomheden sidste efterår et succesfuldt samarbejde med tøjdesigneren Stine Goya, der med sit feminine og farverige formsprog bragte den klassiske keramik ind i et nyt univers. Camilla Christensen fortæller, at netop det samarbejde blev sat op, fordi Kähler mente, at Stine Goya kunne hjælpe virksomheden med at genoplive nogle gamle, voluminøse dekorationsteknikker.

»Hun var et oplagt valg, fordi hun har et fantastisk grafisk udtryk. Det betød ikke noget, at hun ikke plejer at lave keramik,« forklarer Camilla Christensen.

Win-win-situation

Hos Kähler oplever man, at begge parter under et samarbejde får rigtig meget ud af at blande dna.

»Jeg kan kun se fordele ved at samarbejde med forskellige kunstnere. Der kommer nyt blod ind i familien, og det betyder, at vi bliver ved med at forny os. Samtidig får vores samarbejdspartnere mulighed for at udfolde sig – ofte i et andet materiale, end de er vant til – og de får et indblik ind i en stor virksomhed som vores,« siger Camilla Christensen.

Hos en helt anden type interiørvirksomhed, nemlig de københavnske Stilleben-butikker, er samarbejder en bærende del af universet. Indehaverne, Ditte Reckweg og Jelena Nordentoft, der begge er uddannede designere, har erfaring med forskellige typer samarbejder i Stilleben-regi. De har bl.a. lavet opgaver for Skagerak og Kähler, og for ganske nylig har de to Stilleben-ejere lanceret et nyt, stort samarbejdsprojekt. I fællesskab med tegnestuen HjortRahbek Arkitekter har de skabt snedkerkøkkenet Stilleben Kitchen, som blev præsenteret i oktober i år.

De berømte indkøbsposer i IKEAs svenske farver er fornyet af Hay i et samarbejde, der har bragt en større kollektion med sig. Foto: PR
De berømte indkøbsposer i IKEAs svenske farver er fornyet af Hay i et samarbejde, der har bragt en større kollektion med sig. Foto: PR

Ditte Reckweg mener, at den helt store fordel ved samarbejdet omkring Stilleben Kitchen har været, at de to parter har haft forskellige baggrunde og derfor har suppleret hinanden rigtig godt.

Bruger hinandens styrker

»Det har været et fifty-fifty samarbejde, for vi kunne ikke have lavet et køkken alene. Hjort-Rahbek Arkitekter kan noget, vi ikke kan – de er f.eks. vant til at arbejde i en større skala end os. Vores overordnede idé og ønsker var de samme, men vi har bidraget med noget forskelligt,« siger hun.

Ditte Reckweg oplever, at der åbner sig mange nye døre, når Stilleben indgår samarbejder.

»Det er meget inspirerende, og man flytter sig, fordi man kan sparre med andre. Når et samarbejde fungerer, så rykker det en masse – og man rykker sig selv i en ny retning. Men det kræver samtidig meget tid og åbenhed, så det er vigtigt at få formuleret rammerne,« forklarer hun.

Fremtiden kommer uden tvivl til at byde på flere Stilleben-samarbejder, lover Ditte Reckweg.

»De er en grundlæggende del af vores virksomhed og ikke noget, vi gør, fordi det er blevet en trend,« lyder det.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.