Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Danskere fører sig frem på verdens største møbelmesse

Verdens største møbelmesse i Milano bliver afholdt i denne uge. Igen i år er danske firmaer godt repræsenteret og viser bl.a. limited editions, nyopdagede gamle design og syret kunsthåndværk.

På den danske udstilling Mindcraft viste keramiker Anders Ruhwalds »No bones all bag«. Til daglig er han afdelingsleder på en af USAs bedste kunstskoler, Cranbrook Academy of Art i Detroit. Han glæder sig over, at der igen er kommet fokus på keramik som kunstart: »De store gallerier i udlandet med respekt for sig selv synes nu at skulle have en keramiker repræsenteret. Det er ret fedt og gør det muligt for sådan en som mig at kunne leve af min keramik.«
På den danske udstilling Mindcraft viste keramiker Anders Ruhwalds »No bones all bag«. Til daglig er han afdelingsleder på en af USAs bedste kunstskoler, Cranbrook Academy of Art i Detroit. Han glæder sig over, at der igen er kommet fokus på keramik som kunstart: »De store gallerier i udlandet med respekt for sig selv synes nu at skulle have en keramiker repræsenteret. Det er ret fedt og gør det muligt for sådan en som mig at kunne leve af min keramik.«

Det koster hurtigt en halv million at leje en stand i en af de mange, mange messehaller lidt udenfor Milano. Et umiddelbart grotesk beløb, som alligevel trækker hundredevis af udstillere til år efter år.

Flere af dem er danske firmaer, der hvert år står klar med nyheder, men også gimmicks i konkurrencen om at trække indkøbere, arkitekter, designere, pengestærke investorer og journalister til.

Milano er et must

»Vi er med for syvende år, og ja, en halv million er mange penge, men Milano er bare stedet at være, hvis du vil i kontakt med indkøbere fra hele verden. Ligesom det er den bedste scene at introducere nyheder på, fordi så mange kigger med,« siger Louise Andreasen, der er ejer af Sika-Design. Hun tilføjer, at der ikke er tale om hurtige salg på selve messen, men at Milano i høj grad handler om at vise flaget og skabe langvarige kontakter.

Hurtige salg var heller ikke kodeordet for Mindcraft17-udstillingen i San Simpliciano-klosteret i Milanos gamle bydel. Spredt rundt i atriumgården blandt søjler og hvælvinger stod en samling vidt forskellige kunstværker skabt af 18 danske kunsthåndværkere og kaldte på at blive fortolket. Mindcraft er støttet af Statens Kunstfond og er en udstilling, der skal vise cremen af dansk design og kunsthåndværk. I år var samlingen af kunstnere og designere valgt ud af multikunstneren Henrik Vibskov.

Friskt blod

»Jeg er gået efter at vise friskt, ungt blod. Selv om kunstnerne ikke skulle tænke kommercielt, så håber jeg da, at nogle af værkerne bliver købt eller spreder idéer, så tingene får liv bagefter. Som kurator har jeg været opsat på at skabe et univers, der repræsenterer Danmark på bedste vis i den hårde konkurrence med alle de andre dygtige designere, der er hernede,« fortæller han. Et univers, der udefra betragtet var ret syret sammenlignet med de andre danske indslag rundt om i byen og ude i messehallerne. Men hvem sammenligner æbler og pærer? Og så alligevel lader det sig måske gøre, for fællesnævneren var igen i år en messe, der efterlod alle besøgende med kufferten fuld af kataloger og hovedet proppet med nye farver og former.

Læs om en række af de spændende, danske indslag på verdens største møbelmesse i billedgalleriet herunder.

Fritz Hansen har en større butik i Milano, men valgte i år at vise firmaets univers fortolket af den spanske designstjerne Jamie Hayon i et større showroom indrettet som en hotellobby. Hayons egen nye modulsofa med navnet Luna designet for Fritz Hansen var plantet i flere farver og størrelser rundt om på stedet. Modulsofaer er i det hele taget en stor trend, da de lever op til den moderne forbrugers ønske om fleksible møbler, der passer både i store villaer og mindre bylejligheder, og som begge steder kan ændre udseende i løbet af ingen tid.
Fritz Hansen har en større butik i Milano, men valgte i år at vise firmaets univers fortolket af den spanske designstjerne Jamie Hayon i et større showroom indrettet som en hotellobby. Hayons egen nye modulsofa med navnet Luna designet for Fritz Hansen var plantet i flere farver og størrelser rundt om på stedet. Modulsofaer er i det hele taget en stor trend, da de lever op til den moderne forbrugers ønske om fleksible møbler, der passer både i store villaer og mindre bylejligheder, og som begge steder kan ændre udseende i løbet af ingen tid.

 

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.