Du er logget ind

Din profil kan bruges på Berlingske.dk, Business.dk og bt.dk, der alle er en del af Berlingske Media. Du kan altid logge ud eller opdatere dine oplysninger ved at klikke på dit profilnavn.

Dansk sofasucces

På bare få år er Sofakompagniet blevet én af landets største sofaproducenter. Successen tilskriver de evnen til at se huller i markedet, gode priser og mod til at følge tidens tendenser lige så hurtigt som i modeverdenen.

Cathrine Rudolph fik ideen til Sofakompagniet i 2012, fordi hun undrede sig over, at der ikke fandtes nyproducerede retrosofaer til budgetvenlige priser.
Cathrine Rudolph fik ideen til Sofakompagniet i 2012, fordi hun undrede sig over, at der ikke fandtes nyproducerede retrosofaer til budgetvenlige priser.

Cathrine Rudolph har sofaer på hjernen. Siden hun og manden Christian Rudolph stiftede Sofakompagniet i 2012, har hun designet og fået sat ikke færre end 50 sofaer og stole i produktion. Inspirationen kommer fra magasiner, nettet, rejser og sågar når Cathrine Rudolph lige troede, at hun skulle slappe af med en god film.

»Så tager jeg mig selv i at stille skarpt på sofaen i baggrunden fremfor at koncentrere mig om handlingen,« siger hun med et smil.
Sofakompagniet er på bare fire år blevet en væsentlig spiller på sofamarkedet. Ikke kun i Danmark, men også i lande som Norge, Sverige og Holland, som er blot tre af de indtil videre 11 lande, som mærket forhandles i. Cathrine og Christian Rudolph er overbeviste om, at successen i høj grad også skyldes, at de tør tage chancer og er gode til at lure, hvad der mangler på sofamarkedet.

Faktisk var det et hul i markedet, der gav Cathrine Rudolph idéen til Sofakompagniet. Forinden havde hun og manden tilbage i 2008 stiftet firmaet Scandinavian Design, hvor de designer og producerer sofaer til udenlandske kædebutikker. Selv om salget gik godt i udlandet, gik det mere trægt med at komme ind på det danske marked. Indtil en aften, hvor Cathrine Rudolph sad og funderede over, hvor underligt det var, at vi herhjemme kun kunne købe retrosofaer på loppemarkeder, når nu stilen dengang var så oppe i tiden.

»Efter lidt tid siger jeg til Christian: Nu gør vi det. Laver en hjemmeside, hvor vi sælger vores egne retromodeller,« fortæller Cathrine Rudolph. Kort efter havde hun tegnet fem sofaer, der hurtigt blev sat i produktion på parrets egen fabrik i Vietnam og fragtet hjem i en container. Fabrikken havde de fået op at køre, da familien i 2009 bosatte sig et halvt år i Vietnam for at få deres første firma ud over rampen. Retrosofaerne gik som varmt brød, og blot tre-fire måneder senere vidste Cathrine og Christian, at de havde fat i noget stort.

Mange af sofamodellerne har kant i form af lidt vilde linjer og farver. 3-personers sofaen Harper i mørkegrøn velour er ingen undtagelse, 5.499 kr.
Mange af sofamodellerne har kant i form af lidt vilde linjer og farver. 3-personers sofaen Harper i mørkegrøn velour er ingen undtagelse, 5.499 kr.

Et stykke af modebranchen

I begyndelsen var eneste reklamekanal Dba.dk og Trendsales. Ideelle vinduer ud mod det unge publikum, som Sofakompagniet med deres relativt små og billige sofaer primært gik efter. Kort tid efter fandt Cathrine og Christian  Rudolph på at bruge yngre kendisser på alder med kernemålgruppen til at promovere deres brand. De fik Emil Thorup til at designe en 4-personers sofa og Christiane Schaumburg-Müller til at designe en 3-personers sofa og en puf. Et smart reklamestunt, der kun blev bedre, da firmaet senere inviterede alle til at deltage i konkurrencen om at tegne en sofa. Vindermodellen hedder REM, og har – modsat alle øvrige produkter i Sofakompagniet – ikke (i bedste Ikea-stil) almindelige pige- og drengenavne. Prismæssigt ligger Sofakompagniet på Ikea- og Ilva-niveau og har efterhånden også lige så mange modeller at vælge mellem, som de to store møbelkæder.

»På designsiden sammenligner vi os mere med firmaer som HAY og Bolia. Eller rettere plejer jeg at sige, at Sofakompagniet er et stykke af modebranchen bare overført på sofaer,« fortæller Cathrine Rudolph. Med dét mener hun, at det kun tager tre-fire måneder fra første ide, til en ny sofa står færdig i firmaets to showrooms og sælges på nettet.

»Vi skal ikke vente i kø. Vi har vores egen fabrik, så vi kan realisere ideer hurtigt og tør tage chancer med lidt vilde design,« siger Cathrine Rudolph. Hun tilføjer, at fordi Sofakompagniet ikke har fordyrende mellemled, men selv ejer alle dele i produktionen og kun har to showrooms i Danmark, mens det meste salg foregår på nettet, er det muligt at holde priserne nede:

»Så langt nede, at køberne i dag også tør tage chancer og vælge en vild farve eller et moderigtigt tekstil, fordi de tænker, at de ikke køber et møbel for livet, men for nogle år.«

Sofakompagniet udvider løbende kollektionen med andre møbler end sofaer, og er i dag fx også leveringsdygtig i spisebordssæt. Bord, 3.799 kr., polstrede spisebordsstole fra, 1.199 kr.
Sofakompagniet udvider løbende kollektionen med andre møbler end sofaer, og er i dag fx også leveringsdygtig i spisebordssæt. Bord, 3.799 kr., polstrede spisebordsstole fra, 1.199 kr.

Mere end bare sofaer

For et stykke tid siden begyndte Sofakompagniet at lave andet end sofaer.

»Det gik hurtigt op for os, at når folk er ude at se på en sofa, så ser de også gerne efter et sofabord, der passer til,« siger Cathrine Rudolph og peger på nogle af de mange sofaborde, der også er blevet en del af kollektionen. Ligesom spiseborde og spisebordsstole fylder op i showroomet. Næste skud i porteføljen er tæpper.

»Når du har to store showrooms, skal du kunne bygge et helstøbt, hjemligt univers, og der virker det bare bedst, hvis du kan bygge det med helt dine egne produkter. Det kan vi nu.«

Det lyder så legende let, når Cathrine Rudolph fortæller om, hvor hurtigt hendes firmaidé er blevet til en succes. Faktisk er det gået så stærkt, at det er kommet bag på ejerne selv, men når det er sagt, så understreger hun, at det koster arbejdstimer at skabe selv en hurtig succes.

»Vi har haft heftige arbejdsuger, og især Christian har rejst meget til Asien, hvor firmaet for nylig også har etableret en træfabrik til produktion af dets borde og stole. Heldigvis har vi også fået ansat et par danskere i Vietnam til at tilse fabrikkerne. Det betyder, at vi kan holde mere fri og også være forældre til vores børn. Det skal kunne lade sig gøre, selv om Christians ambition er, at Sofakompagniet skal blive Danmarks største sofaproducent. Mit mål er at blive ved med at synes, at det er lige så spændende, som jeg synes lige nu.«

Læs også: Smart, dansk designet bakkebord

Læs også: Rene linjer med et strejf af farve

Læs også: Salg af ejendomme på landet er eksploderet

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på Berlingske.dk skal du tillade visning af annoncer på Berlingske.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer Berlingske.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.